Ambra: konsumpcja cydru może osiągnąć wielkość 30-90 mln litrów

Autor: www.dlahandlu.pl 9 września 2014 09:34

Przychody netto ze sprzedaży Grupy Ambra spadły w roku 2013/2014 o 6,3 mln zł, czyli o 1,5 proc.. Głównymi przyczynami spadku były spadek eksportu (głównie do Rosji) o 9,4 mln zł, niższa o 6,3 mln zł sprzedaż w segmencie fine wines (gastronomia i własne sklepy specjalistyczne), a także spadek sprzedaży w Czechach i na Słowacji o 5,0 mln zł. W trudnych warunkach rynkowych dobrze rozwijała się natomiast sprzedaż win i alkoholi w głównych kanałach dystrybucji w Polsce (sieci i hurt), która bez sprzedaży cydru wzrosła o 5,0 mln zł.

- Rok 2013/2014 był okresem spowolnienia wzrostu polskiego rynku wina do poziomu 2,7% - poniżej wieloletniej dynamiki wzrostu tego rynku. Konsumpcja wina i pozostałych kategorii alkoholi sprzedawanych na zagranicznych rynkach Grupy AMBRA – w Czechach i na Słowacji oraz w Rumunii - również wykazywała spadkową tendencję. Negatywny wpływ na poziom konsumpcji na rynkach zagranicznych miały w szczególności znacząca deprecjacja czeskiej korony w listopadzie 2013 r. o ponad 5% oraz podwyżka akcyzy na alkohole mocne w Rumunii we wrześniu 2013 r. o ponad 30% - komentuje zarząd firmy.

Wypracowany w rok obrotowym 2013/2014 zysk netto przypadający akcjonariuszom Ambra S.A. wyniósł 26,1 mln zł. Znaczący wzrost zysku netto wynikał głównie z efektu zdarzeń jednorazowych. Jednak również po wyeliminowaniu ich wpływu oraz kosztów rozwoju marki Cydr Lubelski zysk netto z działalności podstawowej poprawił się o 0,7 mln zł.  

W ocenie zarządu na osiągane w przyszłości wyniki najbardziej istotny wpływ będą mieć zmiany konsumpcji wina oraz rozwój rynku cydru w Polsce. W oparciu o posiadane dane historyczne dotyczące wzrostu polskiego rynku wina, a także wielokrotnie niższy poziom konsumpcji per capita w porównaniu do innych krajów Europy. Zarząd przewiduje, że rynek wina w Polsce może w kolejnych latach wzrosnąć w granicach 2-5%. Trwałym i sprzyjającym wzrostowi rynku wina czynnikiem będzie również zmiana stylu życia w Polsce, w wyniku której konsumenci odchodzą od konsumpcji alkoholi mocnych, w szczególności wódki i zwiększają konsumpcję wina. Głównym zagrożeniem dla tego wzrostu mogłoby być pogorszenie ogólnej koniunktury gospodarczej w Polsce i obniżenie zamożności społeczeństwa. Wzrost rynku cydru będzie w dużej mierze uzależniony od możliwości jego promowania. W perspektywie najbliższych pięciu lat konsumpcja cydru może osiągnąć wielkość 30-90 mln litrów.
 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11086

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane