PARTNER PORTALU Partner portalu: Herosi Polskiej Przedsiębiorczości

Analitycy stawiają na sektor FMCG

Autor: PAP 22 maja 2012 09:24

Analitycy stawiają na sektor FMCG

Niedawno zakończony sezon publikacji wyników za pierwszy kwartał przez polskie spółki pokazał, że w dobrej kondycji znajdują się przede wszystkim liderzy w swoich branżach. Do najmocniejszych branż należą producenci dóbr konsumenckich, do słabszych banki i przemysł. Rozczarowały zwłaszcza małe firmy i w ich przypadku trudno liczyć na szybką poprawę - uważa Jakub Krawczyk, analityk Skarbiec TFI.

- Naszym podstawowym typem na pierwszy kwartał były spółki nastawione na sprzedaż detaliczną dla konsumentów. Ta branża, w przeciwieństwie na przykład do deweloperki czy spółek przemysłowych, nie odczuwa tak mocno kryzysu makroekonomicznego. Konsumenci cały czas wydają pieniądze, więc spółki cieszą się stabilnym popytem na swoje produkty. Takie firmy, jak Eurocash czy Jeronimo Martins, pokazały naprawdę solidne wyniki" - powiedział PAP Jakub Krawczyk.

- W dużych firmach widać było generalnie poprawę przychodów i marż, a w przypadku średnich - wzrost przychodów, któremu mogą towarzyszyć pogarszające się marże. Martwi sytuacja małych spółek, które mocno odczuwają zarówno spadek przychodów, jak i obniżenie się marż. Jeszcze na początku tego roku obserwowaliśmy duże ruchy kursów akcji małych i średnich firm. Zachowywały się one lepiej niż indeks WIG 20, gdyż inwestorzy wierzyli, że ten rok może przynieść poprawę ich sytuacji. Wyniki pierwszego kwartału pokazują, że ten scenariusz niekoniecznie musi się zrealizować - dodał.

W opinii Krawczyka, niepokojące jest to, że sporo firm poprawę wyników uzyskało dzięki zdarzeniom jednorazowym.

- Może martwić fakt, że chociaż wiele firm pokazało dobre wyniki, to jednak duża zasługa była w tym zdarzeń jednorazowych. Firmy próbowały przykrywać swoje wcale nie najlepsze dokonania różnego rodzaju one-offami, ale uważna lektura sprawozdań finansowych pozwala bez problemu wychwycić takie próby. Zdecydowanie na dłuższą metę taka polityka zarządów spółek się nie sprawdza - powiedział analityk Skarbiec TFI.

- Co do perspektyw drugiego kwartału, to podobnie jak w pierwszych trzech miesiącach 2012 roku, obstawiałbym sektor dóbr konsumenckich - dodał.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • blog 2012-05-22 12:42:05

    O małych i nie tylko . A marża jest zawsze najważniejsza.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9739

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 923188
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane