Analiza: Średni koszt reklamy hektolitra piwa wynosi 1200 zł

Autor: www.dlahandlu.pl 26 listopada 2013 09:22

Polska znajduje się wśród 5 największych rynków spożycia piwa w Europie. Producenci piwa zwiększają wydatki na reklamę o ponad 20 proc. z roku na rok. Tymczasem spożycie „złotego trunku" nieco spada - o 2 proc. - ale i tak na każdego Polaka przypadają 94 litry piwa rocznie - ujawnia najnowsza analiza domu mediowego Equinox Polska.

Dane za pierwsze 3 kw. 2013 roku, wyraźnie wskazują na zwiększenie dynamiki wydatków reklamowych przez producentów piwa. W okresie tym producenci wydali łącznie prawie 418 milionów złotych, a średni koszt reklamy sprzedanego hektolitra piwa wyniósł 1200 złotych. Pomimo dużej konkurencji i niewielkich spadków sprzedaży dużych, znanych marek, mniejsze, lokalne browary trzymają się mocno.

W latach 2000-2011 spożycie alkoholu w Polsce wzrosło o 30 proc. Połowę wypijanych napojów alkoholowych stanowiło piwo. Polacy coraz chętniej sięgają po „złoty trunek" - w 2011 roku na jednego naszego rodaka przypadły prawie 94 litry piwa. Nic dziwnego, że Polska jest już w pierwszej piątce rynków Europy o najwyższej konsumpcji tego napoju. Zauważalny jest również trend powstawania miejsc nowych miejsc, w których można kosztować nie tylko dobrze znanych produktów, ale również wyrobów z lokalnych browarów.
Piwno zajęło pierwszą pozycję pod względem wydatków reklamowych w kategorii (bez uwzględnienia alkoholi wysokoprocentowych) w ciągu 3 kw. 2013 roku z 40 proc. udziałem i budżetem na poziomie 418 ml zł. To zasługa wzmożonych działań reklamowych i wydatków producentów piwa, którzy z roku na rok zwiększają swoje budżety o 22 proc. - wynika z badań Equinox Polska.
Należy pamiętać, że w ubiegłym roku (ze względu na odbywające się w Polsce rozgrywki Euro 2012) Polacy częściej decydowali się na konsumpcję piwa. W I połowie 2013 roku popyt pozostawał na niższym poziomie dlatego - zdaniem ekspertów - cały rok może okazać się słabszy od ubiegłego (sprzedaż 37,8 mln hl piwa w 2012 ) i spaść o 2 proc.
W 2013 roku grupa największych reklamodawców na rynku piwa pozostaje niezmienna. Na pierwszej pozycji znajduje się Kampania Piwowarska z wydatkami ponad 151 mln zł i 36 proc. udziałem rynkowym. Chociaż lider może pochwalić się 12proc. dynamiką sprzedaży, to pozostali producenci zwiększyli swoje wydatki o ponad 30 proc. Wicelidera - Grupę Żywiec - dzieli od pierwszego miejsca różnica aż 13 mln zł. Z kolei zajmująca trzecią pozycję - Grupa Carlsberg mimo 37 proc. wzrostu wydatków reklamowych, nie przekroczyła poziomu 100 mln zł i od Grupy Żywiec dzieli ją blisko 40 mln zł.
Pierwsza trójka największych producentów piwa koncentruje 93 proc. wydatków branży i tworzy wysoką barierę wejścia dla nowych graczy. Za przykład może służyć Browar Namysłów, który w tym roku wystartował z silną ogólnopolską kampanią w telewizji, z budżetem prawie 6 mln zł, ale znalazł się w rankingu reklamodawców na pozycji nr 6 z 1proc. udziałem w kategorii.

  • Slawo 2013-12-02 11:20:03

    Komuś się jednostki pomyliły?

  • alaska 2013-11-26 15:34:43

    Znaczy się dopłacają do interesu? 6zł za reklamę półlitrowej butelki/puszki?

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10794

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane