Aromatyczny smak luksusu: Polacy coraz więcej wydają na kawę

Autor: portalspozywczy.pl, Adam Domagała 26 lutego 2009 14:16

Aromatyczny smak luksusu: Polacy coraz więcej wydają na kawę

Polacy z roku na rok coraz chętniej sięgają po filiżankę kawy. 80 proc. pija ją regularnie. Pijemy nie tylko coraz więcej (po trzy kilogramy rocznie), ale coraz lepszą i droższą.

Rynek kawy to jeden z największych rynków FMCG w Polsce, wart ok. 3 mld zł. Wartościowo wzrósł w ostatnim roku, według firmy badawczej AC Nielsen, o 16,2 proc., a jeśli liczyć w fi liżankach kawy - o 6,3 proc. Dzieje się to głównie za sprawą szybkiego wzrostu rynku kawy rozpuszczalnej - o 16 proc. wartościowo i 10 proc. w fi liżankach.

- Rynek kawy w Polsce jest dojrzały, ale cały czas rosnący. Średnie roczne spożycia kawy na głowę mieszkańca to w Polsce ok.

3 kg, a zatem kilkakrotnie mniej niż na przykład w Skandynawii, gdzie średnio spożywa się ok. 12-13 kg kawy. Oprócz wzrostu ilościowego, mamy do czynienia ze wzrostem wartościowym - konsumenci coraz bardziej zwracają uwagę na jakość kawy i decydują się na zakup kawy z wyższych segmentów cenowych - mówi Krzysztof Klimczak, wiceprezes zarządu Strauss Cafe Poland.

- W ciągu ostatnich 10 lat spożycie kawy w Polsce wzrosło o ponad 80 proc. Według danych Nestlé, w 1996 r. wypijano ok. 280 fi liżanek kawy per capita, a dziesięć lat później już ponad 510 fi liżanek. Badania AC Nielsen pokazują, że wśród wypijanej kawy coraz większy udział ma kawa rozpuszczalna, która obecnie stanowi 43 proc. całego rynku kawy mierzonego w fi - liżankach i ponad 47 proc. wartości całego rynku. Dziesięć lat temu było to zaledwie 15 proc. Ponad 80 proc. Polaków deklaruje, że pije kawę regularnie - dodaje Zbigniew Skarżyński, marketing manager w Dziale Napojów Nestlé Polska.

Kolejnym charakterystycznym trendem na polskim rynku jest rosnąca popularność kaw z segmentu premium. - Rynek premium jest ciągle do zdobycia, świeżo parzona kawa najwyższej jakości stanie się wkrótce czymś tak powszechnym, jak kieliszek dobrego wina czy koniaku - przekonuje Ewa Jankowska, dyrektor ds. dystrybucji i handlu Poznańskiej Palarni Kawy Astra.

- Konsumenci odchodzą od parzenia kawy po turecku i przekonują się do stosowania ekspresów przelewowych i ciśnieniowych. Powoli rodzi się kultura picia kawy. Wpływa to w wyraźny sposób na wzrost sprzedaży kategorii kaw ziarnistych. Przykładem tego jest wzrost sprzedaży naszych głównych marek. W okresie styczeń - maj 2008 r. zanotowały one ponad 30-proc. wzrost sprzedaży w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego - dodaje Ewa Jankowska.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11008

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane