Badanie: Konsumenci przedkładają jakość nad cenę

Autor: www.dlahandlu.pl 20 marca 2014 09:28

W najnowszym badaniu Deutsche Bank sprawdził preferencje zakupowe Polaków. Okazuje się, że dużo bardziej cenimy sobie wysoką jakość produktów, niż ich niski koszt. Okazyjnie kupujemy na wyprzedażach w internecie, sprawdzając również ceny w porównywarkach internetowych. Kobiety i mężczyźni szukają okazji inaczej - panie w sklepach, panowie w internecie. Co trzeci Polak deklaruje, że zawsze korzysta z karty debetowej na zakupach, najczęściej płacąc nią za produkty spożywcze i ubrania. Kartą kredytową posługujemy się, kiedy brakuje nam pieniędzy na bieżące wydatki.

Sondaż przeprowadzony na zlecenie Deutsche Bank pokazuje, w jaki sposób Polacy definiują inteligentne zakupy i gdzie szukają okazji zakupowych. Prawie 42 proc. ankietowanych przyznało, że kupuje okazyjnie na sklepowych wyprzedażach. Jedna czwarta (24 proc.) kupując online sprawdza ceny w internetowych porównywarkach, a kolejne 20 proc. korzysta z aukcji online. Jednocześnie, aż 38 proc. badanych deklaruje, że nie szuka okazji, kupując wyłącznie to co jest im w danym momencie niezbędne i tylko wtedy, gdy mają taką możliwość.

Badanie ujawnia różnice w strategiach poszukiwania okazji zakupowych przez kobiety i meżczyzn. Kobiety chętniej korzystają z tradycyjnych wyprzedaży w sklepach (46 proc. pań i 37 proc. panów). Mężczyźni natomiast są bardziej skłonni szukać okazji w sieci. Prawie jedna trzecia z nich deklaruje, że korzysta z porównywarek online (wobec 19 proc. kobiet), a co czwarty kupuje taniej korzystając z aukcji internetowych (24 proc. mężczyzn i 16 proc. kobiet).

W badaniu widoczne są również spore różnice pokoleniowe. Młodsi respondenci nie tylko chętniej korzystają z internetowych narzędzi, ale w ogóle o wiele przychylniej patrzą na wszelkiego rodzaju okazje cenowe. Z tzw. zakupów grupowych korzysta niemal 18 proc. ankietowanych w wieku 18-24 lata i tylko 2,3 proc. osób mających ponad 55 lat. Aż 54 proc. osób powyżej 65 roku życia deklaruje, że wcale nie korzysta z okazji zakupowych, natomiast w grupie 18-24 odsetek takich odpowiedzi wyniósł tylko 4 proc. Atrakcyjne cenowo produkty przez internet najczęściej kupują osoby lepiej zarabiające, posiadające wyższe wykształcenie.

Co drugi ankietowany (48 proc.) uważa, że „inteligentne zakupy" to takie, gdy kupujemy wyłącznie produkty w danym momencie niezbędne. Dla 36 proc. badanych termin ten oznacza nabywanie produktów lepszej jakości, nawet jeśli są one droższe. Ponad jedna czwarta (28 proc.) wskazuje na kupowanie produktów jak najwyższej jakości, w możliwie atrakcyjnej cenie.
Kupowanie wcześniej upatrzonych produktów w promocyjnych cenach jest synonimem inteligentnych zakupów dla 14 proc. pytanych, dla 11 proc. to nabywanie produktów, które aktualnie są w promocji. Tylko niespełna 10 proc. Polaków utożsamia termin „intelignetne zakupy" z kupowaniem możliwie jak najtaniej.

Jak pokazuje badanie kobiety są bardziej skłonne, aby zapłacić więcej za produkt lepszej jakości (39 proc., wobec 34 proc. mężczyzn). Jednocześnie są one w większym stopniu zainteresowane kupowaniem na promocjach (14 proc.), częściej szukają też jak najtańszych produktów (12 proc.). Mężczyźni z kolei chętniej szukają równowagi pomiędzy ceną a jakością (30 proc.). Polowanie na promocje to przede wszystkim domena ludzi młodych (23 proc.). Dla osób starszych przejawem inteligentnych zakupów jest nabywanie produktów możliwie najtańszych (22 proc.).


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10964

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane