Dyskonty rozwijają się na rynku najprężniej

Autor: Marketing przy kawie 9 marca 2010 10:52

Dyskonty rozwijają się na rynku najprężniej

Na polskim rynku funkcjonuje obecnie ok. 150 tys. placówek handlu detalicznego. W ciągu ostatniego roku nastąpił 4-procentowy spadek tej liczby. W dużej mierze przyczyniły się do niego małe (do 40 mkw.) sklepy spożywcze, których liczba zmniejszyła się rok do roku o ok. 10%, a to właśnie ten format stanowi ponad 40% ogółu placówek w naszym kraju - wynika z badania The Nielsen Company opublikowanego przez Marketing przy Kawie.

Pod koniec 2009 r. na polskim rynku funkcjonowało 278 hipermarketów. Liczebność tego kanału w porównaniu do analogicznego okresu rok temu wzrosła o 5,3%. W tym samym czasie nastąpił również 6-procentowy wzrost liczby supermarketów (obecnie 2 424 placówki). Najwięcej, bo aż o 11%, przybyło jednak dyskontów (obecnie 1 773 sklepy), a także sieciowych sklepów chemicznych (wzrost o 15%).

Wyraźny jest wzrost znaczenia tych formatów w całkowitych obrotach handlu w Polsce. Dla kategorii koszyka spożywczego jedynie dyskonty odnotowały szybszy od ogólnokrajowego wzrost wartości sprzedaży (24% vs. 9,5%), zwiększając tym samym swoje udziały w rynku z 12% do 13,6%. Jednocześnie udział hipermarketów (obecnie 13%) oraz supermarketów (16%) w rynku skurczył się odpowiednio o 0,4 p.p. oraz 0,1 p.p.

Podobne trendy obserwujemy też dla koszyka dóbr drogeryjno-kosmetycznych. Pod względem jego całkowitych obrotów udziały hipermarketów (obecnie 24%) oraz supermarketów (14,8%) spadły rok do roku o odpowiednio 1,5 p.p oraz 0,5 p.p. Jednocześnie nastąpił wzrost istotności dyskontów (o 1,4 p.p), które dziś generują już ponad 11% całkowitej sprzedaży.

W przypadku koszyka chemicznego jeszcze szybciej zyskują na znaczeniu sieciowe sklepy chemiczne (wzrost o 1,7 p.p.). Ich udział w Polsce wynosi obecnie 15,7%. 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11170

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane