REKLAMA
REKLAMA

Gfk: Kryzys w wydatkach Polaków trwa. Wielkanoc nieco poprawiła wskaźniki

Autor: www.dlahandlu.pl 10 maja 2013 09:55

Gfk: Kryzys w wydatkach Polaków trwa. Wielkanoc nieco poprawiła wskaźniki

Analiza przebiegu zmian Wskaźnika Wyborów Konsumenckich GfK wskazuje, iż w pierwszym kwartale 2013 roku trwał proces przebudowy portfela zakupowego polskich gospodarstw domowych (wolumen zakupów spada, ale ich wartość rośnie; gospodarstwa domowe są skłonne sięgać po produkty droższe, kosztem ich liczby). Jednocześnie porównanie kwartał do kwartału pokazuje, iż nastąpiła nieznaczna poprawa wskaźnika w stosunku do poprzedniego okresu.

REKLAMA

Wskaźnik powstaje na podstawie analizy wielkości i wartości zakupów polskich gospodarstw domowych w zakresie dóbr szybkorotujących (FMCG).

Porównując wartość zakupów kategorii FMCG w pierwszym kwartale 2013 roku do wartości zakupów w analogicznym okresie 2012 roku, nadal obserwowana była nieznaczna dodatnia dynamika i wzrost wartości zakupów o 1,8 proc. (w poprzednim kwartale +0,5 proc.). W tym samym okresie wystąpiła niewielka dodatnia dynamika wolumenu zakupów na poziomie 0,7 proc. (w poprzednim kwartale -2,1 proc.). Obydwa powyższe parametry są składowymi Wskaźnika Wyborów Konsumenckich GfK. Na podstawie szacunków analityków instytutu GfK, porównując kierunek i wzajemne proporcje zmian wartości powyższych składowych WWK, należy stwierdzić, iż w pierwszym kwartale 2013 roku na rynku dóbr FMCG mieliśmy do czynienia ze scenariuszem dalszej przebudowy portfela polskich gospodarstw domowych (wolumen zakupów spada, ale ich wartość rośnie). Ponadto zwraca uwagę fakt, iż zmiana wartościowa zakupów była znacznie poniżej poziomu inflacji notowanej dla danego kwartału. Obserwowany proces spowodowany był z jednej strony nieznacznym, ale dodatnim popytem na towary ze strony kupujących, z drugiej strony - ich zwiększoną skłonnością do poszukiwania ofert jakościowo lepszych, kosztem kupowanej ilości towarów. W tym kontekście warte podkreślenia jest także i to, iż świąteczna wzmożona aktywność zakupowa Polaków nie podniosła istotnie wartości monitorowanych wskaźników (a tegoroczny pierwszy kwartał wyjątkowo zawierał w sobie w całości wielkanocny okres świąteczny, co zwykle nie jest regułą, w 2012 zakupy rozłożyły się na dwa kwartały). 

Analiza danych z poprzednich kwartałów 2012 r. (Q1, Q2, Q3, Q4 2012) oraz z 1 kwartału br., uwidacznia pogłębiający się spadkowy trend wskaźnika WWK GfK, pomimo nieznacznej jego poprawy zanotowanej w pierwszych trzech miesiącach tego roku. Analizując zakupy Polaków w kategoriach FMCG, jeszcze w dwóch pierwszych kwartałach 2012 roku mieliśmy do czynienia ze scenariuszami konsumpcjonizmu, czyli z sytuacją, w której zarówno wolumen zakupów, jak i ich wartość rosną, przy czym wolumen rośnie wolniej, niż wartość. Jednak już wówczas można było obserwować malejącą dynamikę tego zjawiska. W kolejnym, 3 kwartale, mieliśmy już do czynienia z częściowym odwróceniem dynamiki i spadkami - nadal spadającą, ale jeszcze dodatnią dynamiką wartości zakupów, natomiast już z ujemną dynamiką w zakresie ilości (wolumenu) zakupów. 4 kwartał był pogłębieniem się tego trendu. I był to początek realizacji scenariusza przebudowy portfela zakupowego Polaków, którego kontynuacja obserwowana jest w wynikach pierwszego kwartału 2013.  


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12491

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA