Herbaty drożeją, ale ich sprzedaż rośnie

Autor: Rzeczpospolita 15 października 2009 09:12

Herbaty drożeją, ale ich sprzedaż rośnie

Ten rok nie należy do udanych dla producentów herbaty w Polsce. Jak ocenia Jacek Tabor, dyrektor należącej do Mokate fabryki herbaty w Ustroniu, marże polskich producentów mogły spaść nawet o jedną piątą - podaje Rzeczpospolita.

Polskie firmy odczuwają skutki wysokich cen surowca na światowych giełdach. Nie sprzyja im także słaby złoty - podkreśla Rzeczpospolita. Herbata jest droga, ponieważ nie udały się ostatnie zbiory w Kenii zakończone w kwietniu 2009 r. Surowiec wytworzony przez światowego lidera wyczerpał się po kilku miesiącach i obecnie kupić można głównie herbaty z Cejlonu i Indii. Te ostatnie są o ok. 40 proc. droższe niż przed rokiem.
Podwyżki wprowadzone do tej pory przez firmy pakujące i sprzedające herbatę w Polsce tylko częściowo zrekompensowały im wyższe koszty zakupu surowca. Według Małgorzaty Leszczyńskiej, marketing managera herbaty Irving, której dystrybutorem jest firma Kamis, w pierwszym półroczu tego roku średnie ceny na polskim rynku były o 7 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2008 r. W lutym 2009 r. o 11 proc. ceny swoich herbat podniosło trzecie na rynku Mokate. W listopadzie zamierza zrobić to ponownie - zauważa Rzeczpospolita. Kolejne podwyżki mogą się okazać nieuniknione, nawet jeśli następne zbiory w Kenii będą bardziej udane od ostatnich. Większość producentów herbaty z Europy, nie chcąc przepłacać, od kilku miesięcy powstrzymuje się od zakupów i czeka na kenijski surowiec. Kiedy będzie już dostępny, znowu szybko może go zabraknąć.
Dotychczasowe podwyżki nie zniechęciły Polaków do kupowania herbaty. W I połowie roku jej sprzedaż wzrosła o 4 - 5 proc. bardziej niż przed rokiem. Producenci wierzą, że do kupowania herbaty polskich konsumentów nie zniechęcą kolejne podwyżki cen. Zdaniem Jacka Tabora mogą oni jednak wybierać tańsze produkty, np. oferowane pod markami własnymi dyskontów. Wzrostu popytu na herbatę na polskim rynku spodziewa się firma badawcza Euromonitor International. Według niej w tym roku nasze wydatki na herbatę powinny przekroczyć nieznacznie 1,9 mld zł. Natomiast do 2013 r. mają się zwiększyć do ok. 2 mld zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11022

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane