Nielsen: Najszybciej rośnie sprzedaż lodów śmietankowych

Autor: Marcin Korczyński, Nielsen 6 lipca 2009 13:03

Sprzedaż lodów o smaku śmietankowym wzrosła o 36,7 proc. w okresie czerwiec 2008 - maj 2009 względem analogicznego okresu rok wcześniej (wzrost wartościowy wyniósł 32,9 mln złotych) - pisze dla serwisu portalspozywczy.pl Marcin Korczyński, ekspert firmy Nielsen.

Sprzedaż lodów w placówkach handlu detalicznego osiągnęła w omawianym okresie poziom 1,17 mld złotych i wzrosła w ujęciu wartościowym o 17,2 proc. względem roku poprzedniego. Zwróćmy uwagę, że analizowane 12 miesięcy objęło większą część sezonu 2008 oraz sam początek sezonu 2009.

Lody impulsowe stanowią większą część kategorii (63,8% wartościowo) jednak to segment familijny rozwija się w omawianym okresie w znacznie szybszym tempie, osiągając wartościowy wzrost sprzedaży na poziomie 20,2% i zwiększając udział w rynku o 0,9 pkt. proc. Większość lodów rodzinnych sprzedawanych w kanałach objętych badaniem to produkty w plastikowych pudełkach (82,3% wartościowo), a ich konsumpcja rośnie w tempie nieznacznie wyższym (+20,3%) niż całego segmentu. Prawie dwa razy wolniej rośnie sprzedaż drugiej popularnej grupy, mianowicie rolad lodowych (jej udział w segmencie wynosi obecnie 10,6% i spadł względem roku ubiegłego o 0,8 pkt. proc.).

Największy udział w segmencie lodów impulsowych mają lody na patyku (55,4%, wzrost o 0,5 pkt. proc.), lecz to drugi w rankingu segment - rożki - rośnie najbardziej dynamicznie (sprzedaż rożków zwiększyła się o 28,4% względem roku poprzedniego, osiągając poziom 131 mln złotych). Trzecia ważna grupa - lody w kubkach - zanotowała 9-procentowy wzrost sprzedaży, tracąc 0,8 pkt. proc. udziału w segmencie (do poziomu 13,7%).

Polacy kupują lody rodzinne przede wszystkim w kanałach handlu nowoczesnego, którego udział wartościowy w obrotach lodami tego segmentu sięga 54,4% (przy czym hipermarkety generują 13,7%, a supermarkety aż 40,8% obrotów). Sprzedaż lodów impulsowych generują natomiast przede wszystkim średnie i małe sklepy spożywcze (po 34,8% udziału) a handel nowoczesny ma dużo mniejsze znaczenie (16,4%), szczególnie hipermarkety (zaledwie 1,4%). Koncentracja w średnich sklepach nadal postępuje - kanał ten zyskał 1,6 pkt. proc. udziału w rynku, podczas gdy udział najmniejszych detalistów spadł o 1,8 pkt. proc. Nie ma w tym nic dziwnego, wziąwszy pod uwagę, że w 2008 roku liczba małych sklepów spadła o blisko 7 tys. placówek.

 


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12469

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane