REKLAMA
REKLAMA

Nielsen: Polacy szukają w sklepach tańszego mleka

Autor: The Nielsen Company 6 sierpnia 2009 13:30

Mleko UHT, czyli o przedłużonym terminie ważności, rocznie generuje obroty w wysokości blisko 1,1 mld zł, co oznacza, że w ostatnim roku Polacy wypili blisko 500 mln litrów mleka UHT. Wynika z tego, że statystyczny Poland wypija ponad 12 litrów mleka UHT rocznie.

REKLAMA

Co istotne wielkość obrotów generowanych przez mleko UHT rok do roku nie uległa zmianie, mimo że pod względem wielkości sprzedaży kategoria odnotowała niewielki wzrost (+2% w ostatnim roku kończącym się w maju 2009 w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej). Oznacza to, iż coraz większą popularnością cieszą się mleka tańsze, nierzadko marki własne sieci handlowych (głównie sieci dyskontowych).

Analizując mleka UHT ze względu na zawartość tłuszczu, można zauważyć, iż najpopularniejsze pozostają mleka 3,2%. Generują one już ponad 50% sprzedaży całej kategorii i w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej odnotowały najwyższy wzrost znaczenia - dzięki szybszemu niż kategoria rozwojowi sprzedaży (tak wartościowej, jak i wolumenowj). Na drugiej pozycji w rankingu znajdują się mleka o 2% zawartości tłuszczu, jednakże ich udział w rynku to zaledwie 22% (pod względem wielkości) i 25% pod względem wartości sprzedaży. Także mleka 2%, podobnie jak 3,2% w ostanim roku zyskują na znaczeniu. W ostatnim roku dynamicznie rozwijał się również segment mlek 3,5% - są to mleka sprzedawane głównie w sieciach dyskontowych pod marką własną sieci, o niższej cenie (nawet w porównaniu z mlekami o niskiej zawartości tłuszczu). Co ciekawe bardziej tłuste mleka zyskują na popularności kosztem mlek lżejszych, czyli 0,5%, a przede wszystkim 1,5% tłuszczu. Mleko o 0% zawartości tłuszczu pozostaje mlekiem niszowym z udziałami w rynku bliskimi zera.

Pod względem wielkości kupowanych opakowań, konsumenci pozostają wierni 1l opakowaniom kartonowym. Co prawda na rynku można dostać mleko UHT w folii czy w butelce, jednakże opakowanie te nie mają znaczenia dla sprzedaży tej kategorii. 

Wciąż niekwestionowanym liderem pozostają opakowania 1-litrowe, jednakże w ostatnim roku zaobserwować można przesunięcie konsumentów w kierunku opakowania mniejszego, o pjemności 0,5l. Półlitrowy karton rok do roku zyskuje na znaczeniu pod względem wygenerowanych obrotów, jednakże jego sprzedaż ilościowa pozostaje stabilna, podczas gdy dla opakowań 1l obserwujemy wzrost znaczenia zarówno pod względem generowanych obrotów, jak i wielkości sprzedaży. Dzieje się tak, gdyż mniejsze opakowanie kupujemy częściej w sklepach tradycyjnych, które są na ogół nieznacznie droższe, podczas gdy w sklepach wielkopowierzchniowych przy okazji większych zakupów uzupełniających kupujemy 1l kartony, nierzadko w zgrzewkach.

Wzrost znaczenia marek własnych sieci handlowych dla sprzedaży mleka UHT potwierdza także analiza kanałów dystrybucji - rok do roku na znaczeniu tracą hipermarkety>2500 (mimo numerycznego rozwoju), podczas gdy sprzedaż w supermarketach (zawierają w sobie sieci dyskontowe) wydaje się rosnąć bez końca.

 


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12742

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA