REKLAMA
REKLAMA

PKPP Lewiatan: Dane o sprzedaży detalicznej pokazują, że mamy dość dużą szarą strefę

Autor: PKPP Lewiatan 23 grudnia 2011 09:58

W listopadzie br. sprzedaż detaliczna w ujęciu rocznym wzrosła o 12,6 proc. (w cenach bieżących) - podał GUS. „Pokazuje to obraz polskiej gospodarki, w której konsumenci podchodzą do problemów świata zewnętrznego w sposób spokojny, ale świadczy także o tym, że mamy dość dużą szarą strefę" - mówi dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.

REKLAMA
Sprzedaż detaliczna dynamicznie rośnie mimo wysokiej bazy sprzed roku. W czwartym kwartale 2010 roku konsumpcja przyspieszyła bowiem ze względu na podwyższenie VAT od 1 stycznia 2011 roku.
- Co prawda sprzedaż detaliczna w listopadzie br. w stosunku do października 2011 r. spadła o 4,5 proc., ale tak dzieje się co roku - konsumenci szykują się do zwiększonych wydatków w grudniu. W tym roku listopadowy spadek m/m był jednak nieco mniejszy niż w ubiegłym roku.
Tak dobre wyniki sprzedaży detalicznej w listopadzie są wynikiem dość dużej stabilności na rynku pracy. Co prawda bezrobocie w listopadzie nieznacznie wzrosło, ale jednocześnie zatrudnienie w przedsiębiorstwach wzrosło. W jakiejś mierze tak wysoka dynamika sprzedaży jest zapewne także efektem rosnącej skali szarej strefy. No i oczywiście inflacji - niewykluczone, że część konsumentów decyduje się na przyspieszenie zakupów, które miała w planie. Jednak skala tego zjawiska nie może być duża patrząc na relatywnie niewielką dynamikę sprzedaży dóbr trwałego użytku (szczególnie w porównaniu z końcem ubiegłego roku) - podaje PKPP Lewiatan.

Szybki wzrost sprzedaży detalicznej oraz produkcji przemysłowej w listopadzie oznaczają, że w czwartym kwartale tempo wzrostu PKB nie spadnie poniżej 4 proc., a za cały 2011 rok utrzyma się na poziomie co najmniej 4,2 proc.

- W przyszłym roku sprzedaż detaliczna w ogromnym stopniu będzie zależała od sytuacji zewnętrznej - od tego na ile będzie ona niepokoiła polskich konsumentów, a także od tempa wzrostu gospodarczego u naszych największych partnerów handlowych. A przede wszystkim od tego, co wydarzy się na naszym rynku pracy - czy uda się utrzymać na nim stabilność. A to w dużej mierze zależy od szybkiego działania rządu i nowego ministra pracy" - dodaje Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

  • ek 2011-12-27 10:37:40

    WE listopadzie i we słowniku :)

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA
  • Max

    4,98

  • Śr

    3,22

  • Min

    1,65

» Produkty » Sklepy » Regiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 4233

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA