REKLAMA
REKLAMA

PKPP Lewiatan: W dyskontach może być taniej, ale konsumenci kupują więcej niż potrzebują

Autor: PKPP Lewiatan, www.dlahandlu.pl 27 maja 2013 10:12

W kwietniu, po związanym ze świętami wielkanocnymi wzroście w marcu br., spadła o 3,6 proc. sprzedaż żywności. Także dynamika sprzedaży w tzw. sklepach niewyspecjalizowanych, przede wszystkim dyskontach, ale także hiper- i supermarketach, nie była imponująca, bo wzrosła tylko o 4,9 proc. Sytuacja w gospodarce, widziana przez pryzmat sprzedaży detalicznej, nie nastraja więc optymistycznie - mamy duży problem ze spożyciem indywidualnym. Nie wykluczone, że drugi kwartał z rzędu odnotujemy jego niewielki spadek - komentuje Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.

REKLAMA
Konsumenci ciągle obawiają się o swoją przyszłość, boją się utraty pracy. Co prawda bezrobocie spadło w kwietniu o prawie 60 tys., ale aby ograniczyć obawy Polaków to zdecydowanie za mało. Widać to także wyraźnie po zakupach w dyskontach, gdzie dynamika wzrostu jest zdecydowanie mniejsza niż w przeszłości. Gospodarstwa domowe doszły zapewne do wniosku, że co prawda jest tam taniej, ale zwykle wydaje się tam o wiele więcej pieniędzy na zakup produktów, które nie zawsze są potrzebne. Niższa skłonność gospodarstw domowych do konsumpcji już przełożyła się na sytuację gospodarczą w pierwszym kwartale, bo PKB wzrósł tylko o 0,4 proc.

W kwietniu poprawiła się natomiast nieco sprzedaż odzieży i obuwia oraz dóbr trwałego użytku. - Jeżeli ta sytuacja utrzyma się w kolejnych miesiącach, będziemy mogli mówić o powolnym odbudowywaniu się skłonności do konsumpcji, co pozwoli nieco bardziej optymistycznie spojrzeć na drugą połowę roku - dodaje ekonomista PKPP Lewiatan.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12311

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA