PARTNER PORTALU partner portalu - www.frigologistics.pl

PMR: Rynek gastronomiczny będzie zyskiwał na wartości

www.portalspozywczy.pl 8 kwietnia 2015 10:59

PMR: Rynek gastronomiczny będzie zyskiwał na wartości Fot. Shutterstock

Coraz większa depolaryzacja graczy oraz niewysokie tempo wzrostu zamożności społeczeństwa będą jednymi z hamulców dla całego perspektywicznego rynku HoReCa w Polsce, wartego 23,4 mld zł na koniec zeszłego roku. Pomimo tych przeszkód, rynek gastronomiczny w najbliższych latach będzie zyskiwał na wartości, wynika z prognoz zaprezentowanych w raporcie PMR „Rynek HoReCa w Polsce 2015. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2015-2020”.

Rynek gastronomii hotelowej, restauracyjny oraz cateringu jest podatny na wszelkiego typu zawirowania powodujące spadek realnego dochodu gospodarstw domowych oraz problemów w przedsiębiorstwach, co było widoczne np. w 2013 roku, kiedy jego wartość nieznacznie spadła. Pozytywnym aspektem dla tego rynku jest fakt, że Polacy w porównaniu do swoich zachodnich, czy nawet południowych sąsiadów wciąż przeznaczają na konsumpcję poza domem relatywnie mniej pieniędzy. Wzrost dochodów i wygoda, czy zmiany modelu rodziny będą pozytywnie wpływać na długookresowy rozwój rynku HoReCa.

Choć rynek powoli się konsoliduje, to jednak we wszystkich segmentach występuje duża depolaryzacja – jest kilku dużych graczy i masa małych, natomiast brak jest średniej wielkości firm, czy sieci. To będzie utrudniało dynamiczny wzrost rynku, ponieważ duże sieci bez zwiększonej presji będą przykładały mniejszą uwagę do śledzenia zmian, oferty promocyjnej, czy wydatków marketingowych.

Warto także zwrócić uwagę na poprawę wizerunku Polski za granicą, a co za tym idzie większą liczbę osób odwiedzających nasz kraj. Wstępne szacunki Ministerstwa Sportu i Turystyki wskazują, że w 2014 roku do Polski przyjechało około 16,4 mln turystów zagranicznych, czyli prawie 4 proc. więcej rok do roku. Różnego typu wydarzenia sportowe, czy kulturalne, a także niestabilna sytuacja w części krajów turystycznych znacząco polepszają sytuację Polski i jej obraz wśród osób z zagranicy.

Co więcej, zeszły rok okazał się bardzo dobry, co do liczby założonych nowych firm trudniących się cateringiem, jak pokazują dane GUS. Także był to bardzo dobry rok ze względu na otwarcia nowych hoteli. Także te dwa czynniki pokazują, że cały rynek ma duży potencjał, a konkurencja na nim będzie pozytywnym czynnikiem wpływającym na rozwój tego rynku.

Prognozy na najbliższe lata pokazują dalszy wzrost rynku HoReCa z najlepszym okresem około 2017 roku. Warto podkreślić, że rynek ten będzie i tak stabilnie z roku na rok umacniał swoją wartość, szczególnie w segmentach cateringu i gastronomii hotelowej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11370

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane