Podwyżka akcyzy na napoje spirytusowe zaostrza konkurencję

www.portalspozywczy.pl 6 grudnia 2014 12:43

W wyniku postępującej koncentracji na rynku produkcji i dystrybucji napojów spirytusowych poziom konkurencji znacząco wzrósł. Ostatnie lata charakteryzowały się niezwykle silnym nastawieniem większości graczy na udział ilościowy w rynku, co znacząco wyeksponowało cenę jako główne kryterium wyboru i obniżyło zyskowność sprzedaży. Podwyżka akcyzy na napoje spirytusowe tylko ten trend zaostrzyła.

Jak podają analitycy KPMG w raporcie "Rynek napojów alkoholowych w Polsce 2014", koncentracja rynku napojów spirytusowych w Polsce jest bardzo silna. Co więcej, z każdym kolejnym rokiem systematycznie rośnie. Trzech największych graczy, skupionych przede wszystkim na kategorii szeroko rozumianych wódek (Stock, CEDC oraz Grupa Belvedere), odpowiadało w 2013 roku za blisko 72 proc. wolumenu sprzedaży napojów spirytusowych w Polsce.

Grupa ta zyskała udział kosztem mniejszych producentów/dystrybutorów (z wyjątkiem tych wyspecjalizowanych w kategorii whisk(e)y). Równolegle widoczny jest silny wzrost znaczenia marek własnych detalistów.

Daleko idąca koncentracja rynku połączona jest z bardzo silnym nastawieniem części graczy na budowanie wolumenu sprzedaży kosztem marży, co oznacza konkurowanie przede wszystkim ceną. Doprowadziło to do znacznego obniżenia zyskowności branży i wyeksponowało kryterium ceny wśród konsumentów. Dotyczy to wszystkich większych segmentów rynku napojów spirytusowych, ze szczególnym uwzględnieniem segmentu wódek, napojów smakowych o obniżonej zawartości alkoholu oraz whisky.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11837

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane