POHiD: Politycy używają nieprawdziwych danych mówiąc o handlu

Autor: pr.pl 13 sierpnia 2009 14:56

Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji wyraża zaniepokojenie wypowiedziami niektórych polityków, członków Rządu RP, działających w środowiskach rolniczych i z rolnictwem związanych, odnoszącymi się do roli handlu wielko-powierzchniowego w gospodarce żywnościowej - pisze w oświadczeniu Maria Andrzej Faliński, dyrektor generalny POHiD.


Według Falińskiego wypowiedziach tych zarzuca się handlowcom, że (1) oddziaływanie na wysokie ceny żywności; (2) niesprawiedliwą strukturę podziału wartości w łańcuchu dostaw, powodującą niskie dochody rolników ze sprzedaży produktów rolnych; (3) manipulację kosztami działalności powodującą zaniżenie kwot odprowadzanych podatków i niezdefiniowane transfery finansowe zagranicę.


Według dyrektora POHiD, w wypowiedziach tych używane są nieprawdziwe i błędnie przytaczane dane ekonomiczne, czego przykładem jest wypowiedź Ministra Marka Sawickiego o sięgających 100% i więcej marżach handlowych na żywność. Opinie te są wielokrotnie powtarzane pomimo publikowania przez nas i inne organizacje (np. PFPŻ) wyjaśnień i stanowisk. Informowaliśmy, że marże w hipermarketach nie przekraczają średnio 15%, że owe kilkanaście procent marży mylone jest z rentownością, która i u nas i w krajach UE oscyluje wokół 2-3% (przy czym w Polsce sięga wyższych wartości przedziału, a nawet w niektórych latach go przekracza), że w marketach ceny żywności są o 1/3 niższe niż w sklepach tradycyjnych.

Według Falińskiego w sytuacji, gdy argumenty są ze sobą sprzeczne (a przecież zarzut za wysokich marż i cen jest sprzeczny z zarzutem za małej rentowności, która w znacznym stopniu zależy od marż handlowych) nasuwa się wniosek, że nie chodzi tu o sprawy merytoryczne i troskę o rynek, ale o dyskredytację grupy firm, która zainwestowała powyżej 30 mld $, zatrudnia ponad 250.000 osób (czyli ok. 50% segmentu nowoczesnego), dostarcza wraz z usługami prawie 20% PKB. Zastanawia, że lekceważony jest fakt, że najniższe ceny żywności są w sieciach handlowych oraz fakt nieskuteczności wpływu proponowanych cen sugerowanych na cenę detaliczną, która w sieciach najprawdopodobniej będzie niższa od rzeczonej "sugestii".

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10546

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane