PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

Polacy uważają, że warto zapłacić więcej za pieczywo o wyższej jakości

Autor: portalspozywczy.pl, Mintel 28 kwietnia 2014 16:27

Według danych Mintela, w 2012 roku spożycie pieczywa paczkowanego per capita wyniosło w Polsce 5,8 kg i wobec roku 2007 (6,6 kg), spadło o 12 proc. - Spadek konsumpcji chleba z produkcji masowej to, wśród innych czynników, efekt wzrastających cen i pogarszającej się jakości - komentują analitycy Mintel.

REKLAMA

Jak podkreślają przedstawiciele Mintela, chodzi tu o chleb pakowany, produkowany przemysłowo, sprzedawany za pośrednictwem wielu kanałów sprzedaży. Dane nie obejmują chleba produkowanego metodą rzemieślniczą (a więc np. sprzedawanego luzem).
W porównaniu do innych krajów Europy, spożycie chleba "przemysłowego" w Polsce pozostaje daleko w tyle. Dla przykładu, w Holandii wynosi ono 43,4 kg na osobę na rok, w Finlandii 31,4 kg, w Wielkiej Brytanii 29,6 kg, w Szwecji 20,5 kg, a w Niemczech 13,5 kg.
Warto dodać na marginesie, iż w krajach Europy Zachodniej pieczywo "przemysłowe", w tym paczkowane, stanowi większość rynku pieczywa. W Polsce na wciąż wysokim poziomie utrzymuje się spożycie pieczywa "rzemieślniczego", a więc produkowanego przez lokalne piekarnie, często sprzedawanego w sklepie firmowym. Według danych GUS, w 2013 roku Polacy spożyli łącznie nieco ponad 50 kg pieczywa na osobę. Analizując dane Mintela należy wziąć to pod uwagę.
Zdaniem analityków Mintela, spadek spożycia chleba w Polsce to między innymi efekt obniżania się jakości produktów, ponieważ przedsiębiorcy szukają sposobów na obniżenie kosztów produkcji. Inne czynniki wpływające na zjawisko spadku spożycia pieczywa to: moda na diety, na przykład bezglutenowe, rosnąca liczba osób wypiekających chleb w domu, a także coraz szybsze tempo życia, które sprzyja sięganiu po alternatywne dla chleba przekąski.
Na rynek pieczywa wpływa także coraz większa popularność produktów pro-zdrowotnych. Z tego względu rośnie segment chleba produkowanego rzemieślniczo, ponieważ wiele osób postrzega go jako produkt zdrowszy i lepszej jakości niż chleb odpiekany z pieczywa mrożonego. Trend ten jest napędzany przez rosnącą liczbę piekarni rzemieślniczych, a także nowy format, który pojawił się w największych miastach - piekarni rzemieślniczej połączonej z kawiarnią. Przykładami takich konceptów na rynku warszawskim są: Café Vincent, Charlotte oraz Sam.

Według badań przeprowadzonych przez Mintela, ponad 80 proc. Polaków, którzy zadeklarowali, iż zjedli lub kupili chleb w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, przyznało, iż warto zapłacić więcej za pieczywo o wyższej jakości. 66 proc. byłoby zainteresowanych spróbowaniem chleba o wysokiej zawartości białka, co sugeruje gotowość do poszukiwania dodatkowych korzyści zdrowotnych w chlebie. - Konsumenci zdają sobie sprawę, że wysokiej jakości pieczywo, często wzbogacone dodatkami np. w postaci różnych ziaren i wykonane z pełnoziarnistej mąki, może stać się pożywnym składnikiem codziennej diety - komentują analitycy Mintela.
Ich zdaniem jednym z kluczowych czynników, które będą kierować uwagę konsumentów na sektor piekarniczy, będą nowe produkty. W 2013 roku 35 proc. nowych produktów stanowiły produkty bez dodatków i/lub konserwantów, 19 proc. - produkty naturalne, a 15 proc. - z pełnego ziarna. 


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 16002

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA