PARTNER PORTALU Partner portalu: Herosi Polskiej Przedsiębiorczości

Pomimo kryzysu producenci wody mogą liczyć na stały wzrost rynku

Autor: portalspozywczy.pl 22 maja 2009 12:19

W 2008 roku Polacy wypili łącznie ponad 2 mld litrów wody mineralnej o wartości około 2,2 mld zł ( okres kwiecień 2008 - marzec 2009). Jak podaje firma Nielsen w stosunku do poprzedniego roku spożycie wody w Polsce wzrosło o 3,8 proc. pod względem wolumenu i o 8,1 proc. pod względem wartości sprzedaży. W najbliższych miesiącach, a nawet latach rynek ten powinien rozwijać na zbliżonym poziomie.

Według Jerzego Nowotarskiego, naczelnego dyrektora handlowego Ustronianki producenci wody mogą liczyć na stały wzrost tego rynku. - Rynek wody mineralnej i butelkowanej nieustannie rośnie, choć już nie tak dynamicznie, jak w poprzednich latach - mówi Jerzy Nowatarski.

- Pomimo spadku dynamiki całego rynku w pierwszym kwartale tego roku sprzedaż naszej wody mineralnej kształtowała się na bardzo wysokim poziomie. Sprzedaż "Ustronianki" w okresie od marca 2008 do lutego 2009 wzrosła wartościowo o 31 proc a ilościowo o 34 proc. Ustronianka była jedną z czterech firm na rynku, które odnotowały tak dużą dynamikę sprzedaży - dodaje dyrektor handlowy Ustronianki.

Mimo stałego wzrostu rynku wody Jerzy Nowatarski spodziewa się też, że 2009 rok może być trudny dla branży. - Można się spodziewać dalszych przejęć - silne firmy staną się jeszcze silniejsze a słabe - słabsze. Rynek wzrośnie niewiele - poniżej 5 proc. Chyba, że lato będzie wyjątkowo gorące - wtedy można się spodziewać wzrostów sięgających nawet 10 proc. - dodaje.

Pomimo spowolnienia, które może dotknąć producentów wody perspktywy rozowju tego rynku są dobre. Szczególnie optymistyczne dane dla producentów wody wynikają z badania "Woda butelkowana - zwyczaje" przeprowadzone dla Krajowej Izby Gospodarczej "Przemysł Rozlewniczy" przez PBS DGA. PBS DGA informuje, że w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej jesteśmy daleko w tyle. Podczas, gdy statystyczny Europejczyk pije ok. 106 litrów naturalnych wód butelkowanych rocznie, średnie spożycie naturalnej wody butelkowanej przez mieszkańca Polski pozostaje na poziomie ok. 65 litrów. Porównanie to obarazuje jak dużą część rynku mogą jeszcze zagospodarować producenci wodu.

Jak podaje firma badawcza Nielsen konsumenci w analizowanym okresie (kwiecień 2008 - marzec 2009 roku) znacznie częściej wybierali wodę niegazowaną niż gazowaną czy średniogazowaną. Jej udział w rynku pod względem wartości sprzedaży wyniósł 64,1 proc., podczas gdy udział pozostałych segmentów wyniósł odpowiednio 32,4 proc. i 3,5 proc. W porównaniu do ubiegłego roku jedynie woda niegazowaną umocniła swoją pozycję rynkową (wzrost o 1,8 punkta procentowego). Polacy coraz częściej sięgają również po wodę smakową, która w okresie kwiecień 2008 - marzec 2009, pod względem wartościowym osiągnęła ponad 20,4 proc. udziałów w rynku notując wzrost o 1,4 punkta procentowego w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10075

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 923188
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane