Przyszły rok przyniesie ożywienie w handlu

Autor: www.dlahandlu.pl 10 września 2013 09:18

Przyszły rok przyniesie ożywienie w handlu

Popyt krajowy i sprzedaż detaliczna zaczynają odnotowywać wzrost - wskazują autorzy raportu o stanie polskiej gospodarki i prognozach na najbliższy rok przygotowanego w ramach projektu Instrument Szybkiego Reagowania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i zespół z Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej.

Zgodnie z prognozami zespołu badawczego ISR pod kierownictwem prof. Jerzego Hausnera dynamika sprzedaży detalicznej wyniesie ok. 4 proc. pod koniec 2013 r. i ok. 7 proc. w trzecim kwartale 2014 r. Warto zaznaczyć, że GUS podał, iż w lipcu sprzedaż detaliczna wzrosła o 3,8 proc. m/m i 4,3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2012 r., potwierdzając korzystny trend sygnalizowany w raporcie.

- Stopień zagrożenia upadłością w firmach handlowych, liczony na podstawie danych finansowych z II półrocza 2012 r., obniżył się o 2 punkty procentowe z 22,85 do 20,95 proc. Tę poprawę można niestety też tłumaczyć korzystniejszymi wynikami, jakie osiągane są zawsze w drugim półroczu za sprawą zakupów świątecznych - zaznacza Michał Bonin, koordynator projektu ISR. - Kształtowanie się wartości bezwzględnych stopnia zagrożenia na poziomie nieco ponad 20 proc., więc w dolnej granicy obszaru ostrzegawczego, oznacza, że kondycja finansowa firm handlowych nie jest zła. Jednakże o poprawiającej się sytuacji firm handlowych będziemy mogli mówić, kiedy w kolejnych kwartałach stopień zagrożenia upadłością obniży się lub pozostanie na osiągniętym obecnie poziomie.

Eksperci ISR prognozują, że poprawa sytuacji w handlu będzie zróżnicowana:
• Dynamika sprzedaży dla przedsiębiorstw zajmujących się sprzedażą odzieży, wyrobów ze skóry tkanin i butów, wyniesie ok. 10 proc. latem 2013 r. i wzrośnie do ok. 15 proc. r/r wiosną 2014 r.
• Sprzedaż audiowideo i sprzętu komputerowego, po odnotowaniu słabych wyników z początku br., będzie rosnąć aż do pierwszej połowy przyszłego roku. W drugiej połowie 2013 r. o ok. 10 proc. w skali roku, w pierwszej połowie 2014 r. już w tempie 15-20 proc.
• Do połowy 2014 r. również drogerie powinny odnotować wzrost sprzedaży na poziomie ok. 5-8 proc. m/m.

Powyższe prognozy dotyczą sklepów wyspecjalizowanych, które pomimo silnej konkurencji hiper- i supermarketów oraz dyskontów radzą sobie dobrze. - Procentuje ogromne zróżnicowanie formatów sklepowych oraz ich, wymuszona przez konkurencję, skłonność do integracji - twierdzi Maria Andrzej Faliński, szef Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Jego zdaniem znaczenie ma też liczba sklepów, nieporównywalnie większa, niż w innych krajach, co sprzyja innowacyjności w zakresie metod konkurowania. Również Jarosław Frontczak, główny analityk handlu detalicznego z firmy PMR potwierdza, że w przypadku sklepów wyspecjalizowanych widać ogólny trend rosnący. Zarówno sklepy kosmetyczne (np. Rossmann), czy odzieżowe i obuwnicze (np. LPP, CCC, Inditex, H&M, C&A, Deichmann) umacniają swoją pozycję, pomimo turbulencji na rynku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11439

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane