Rynek cydru w Polsce będzie rósł

www.portalspozywczy.pl 24 sierpnia 2016 14:03

Według Euromonitor International wschodnioeuropejski rynek cydru i perry urośnie o 16 proc. do 2020 roku, przez co będzie najszybciej rozwijającym się regionem na świecie pod względem całkowitej sprzedaży tych alkoholi. Do wysokiej dynamiki rozwoju rynku najbardziej przyczyni się Polska.

Pomimo spadków na globalnym rynku napojów alkoholowych, wschodnioeuropejski rynek cydru i perry wykazuje zdrowy wzrost. Rynek ten wciąż jest jednak relatywnie niewielki. W 2015 roku stanowił jedynie 4 proc. światowego rynku tych alkoholi. W ujęciu ilościowym Europa Wschodnia zajmuje obecne szóste miejsce na siedem regionów świata wyróżnianych przez Euromonitor. Jednak jak wynika z prognoz tej organizacji, już w 2020 r. nasz region może awansować na czwartą pozycję w tej klasyfikacji.

Rynek cydru w Europie Wschodniej wzrósł o 23 proc. w latach 2010-2015 w ujęciu wolumenowym. W omawianym okresie szybciej rósł jedynie rynek północnoamerykański (39 proc.). W 2015 roku rynkowi Europy Wschodniej przewodziły kraje bałtyckie. Pomimo spadku o 8 pkt. proc. w porównaniu z 2014 r. Litwa, Łotwa i Estonia odpowiadały za 26 proc. całkowitej sprzedaży w regionie. Kolejne miejsca zajmowały Polska (22 proc.) i Ukraina (15 proc.). Udział Polski w rynku wschodnioeuropejskim wyraźnie rośnie. Jeszcze w 2014 r. wynosił 14 proc.

Według analityków Euromonitora o wschodnioeuropejskim rynku cydru można mówić dopiero od 2009 roku. Rynek ten charakteryzuje się przewagą słodkich cydrów, które są przeciwieństwem wytrawnych cydrów popularnych w Wielkiej Brytanii, Irlandii i Francji. W 2015 r. najbardziej wartościowymi markami na rynku wschodnioeuropejskim były słodkie cydry: Sommersby, Fizz i Cydr Lubelski. We wschodniej Europie rośnie zainteresowanie także wytrawnymi cydrami. Wskazuje na to rosnący rynkowy udział międzynarodowych marek jak Strongbow, który od 2012 roku wzmocnił swoją pozycję na rynku przesuwając się z dwunastej na czwartą pozycję w 2015 roku.

Jeszcze w 2012 roku Euromonitor określał rozmiary polskiego rynku cydru jako „znikome”. Jednak już w 2015 roku Polska została liderem w całym regionie Europy Wschodniej. Zdaniem analityków za tak duży sukces cydru na rynku polskim odpowiadają rekordowe zbiory jabłek, zmniejszenie wysokości akcyzy od 1 stycznia 2013 r. oraz embargo na polskie jabłka wprowadzone w 2014 roku przez Rosję, która była największym importerem polskich jabłek świeżych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10912

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane