PARTNER PORTALU Partner portalu: Herosi Polskiej Przedsiębiorczości

Rynek konserw rybnych i sałatek wart jest ponad 1 mld zł

Autor: Aleksandra Środa 14 czerwca 2010 15:49

Rynek konserw rybnych i sałatek wart jest ponad 1 mld zł

Wśród produktów rybnych badanych przez Nielsena wyróżnić możemy Ryby w puszkach, Śledzie przetworzone, Sałatki rybne oraz Sałatki z owocami morza. W okresie rocznym, tj. kwiecień 2009-marzec 2010 w handlu detalicznym obejmującym kanały hipermarketów (>2500 m2), supermarketów (<2500 m2) oraz handlu małoformatowego, zwanego handlem tradycyjnym, konsumenci zakupili ponad 72 435 ton tego typu produktów.

W odniesieniu do produktów chłodzonych podkreślić należy, że największe znaczenie ma kategoria Śledzi przetworzonych, na którę składają się: śledzie w sosach, rolmopsy, płaty śledziowe w zalewie, śledzie opiekane w zalewach itd. Konsumenci w analizowanym okresie zakupili blisko 31 tys. ton produktów śledziowych, co stanowi wzrost w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego na poziomie 4,8%. Pomimo kryzysu kategoria ta wykazuje trend wzrostowy, co dowodzi, że śledzie mają coraz większe znaczenie w diecie Polaków. Tę hipotezę potwierdza dynamiczny, 7,2% wzrost wartościowy, czyli skłonność społeczeństwa do zapłacenia wyższej ceny za produkt. Wartość kategorii w okresie od kwietnia 2009 do marca 2010 wyniosła 398 mln zł.

Największą sprzedaż (ilościowo), bo aż 38,9% generują produkty śledziowe w słoikach, których znaczenie rośnie rok do roku o 0,4 pp. Pudełka plastikowe generują 33,2% obrotów (ilościowo), zaś tacki i wiaderka odpowiadają za pozostały procent sprzedaży. Niewielkie ruchy zauważalne są jedynie w obrębie dwóch przedziałów gramaturowych, tj. 301-500 g i 151-300 g, gdzie drugi wymieniony przedział zyskuje 0,4 pp kosztem pierwszego - co pozwala mu na generowanie równo 1/3 ilościowego obrotu kategorią w tym okresie. Nadal największe znaczenie mają duże gramatury - powyżej 500 g, które budują 49,3% rynku. Kategoria ta jest otwarta na nowości.

Supermarkety to główny kanał zbytu dla chłodzonych przetworów śledziowych. Już ponad połowa (53,3%) sprzedaży wartościowej śledzi ma miejsce w tym kanale, co stanowi wzrost znaczenia o 4 pp w stosunku do ubiegłego okresu badawczego. Handel małoformatowy, czyli poniżej 300 mkw. traci swoje udziały i odpowiada za jedynie 1/4 sprzedaży.

Zdecydowanie mniejszą kategorią, jednakże wartą podkreślenia są sałatki rybne, warte 39,3 mln zł, przy wolumenie 3100 ton w okresie kwiecień 2009-marzec 2010. Kategoria ta jest stabilna pod względem zarówno wolumenu, jak i wartości sprzedaży. Sprzedaż tego typu sałatek zlokalizowana jest ciągle w większości w handlu małoformatowym, który generuje w badanym okresie 50,7% obrotu wartościowego. W kanale supermarketów <2500 m2, do których zaliczają się sieci dyskontowe kategoria wykazuje wzrost dynamiczniejszy, niż w pozostałych kanałach, co przekłada się na 2,3 pp wzrost, dając 36,2% udziału kanału w realizacji sprzedaży sałatek rybnych.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9726

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 923188
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane