Rynek marek własnych w Czechach i Polsce

Autor: WPHI Praga na podstawie financninoviny.cz, PAP, dlahandlu.pl 14 stycznia 2015 10:56

Według badań spółki Nielsen, udział towarów sprzedawanych pod własną marką sieci handlowych w ogólnych przychodach ze sprzedaży artykułów spożywczych i wyrobów kosmetycznych na rynku czeskim, wynosi obecnie 18 proc. - wynika z opracowania WPHI Praga na podstawie financninoviny.cz. Polacy na produkty ze znaczkiem sieci handlowych wydają 21 mld zł rocznie i stanowią one 25 proc. naszych codziennych zakupów.

Największy udział na rynku czeskim marki sieciowe mają w kategorii chusteczek higienicznych (63 proc.), serwetek papierowych (59 proc., twarogu (51 proc.), papieru toaletowego (46 proc.) oraz mleka (41proc.).

Według analizy spółki Nielsen, postrzeganie przez konsumentów jakości marek sieciowych uległo poprawie, nie przełożyło się to jednak na wzrost udziału w ogólnych przychodach ze sprzedaży. Jak czytamy w opracowaniu WPHI Praga, powodem tej sytuacji jest słabsza pozycja marek sieciowych na rynku czeskim w porównaniu z państwami Europy Zachodniej, w których dominuje rynek nowoczesny. W Republice Czeskiej dominuje rynek tradycyjny, sieci dyskontowe mają mniejszy udział na rynku, a markowe produkty (poza sieciowe) są bardziej rozreklamowane. Poza tym, marki sieciowe pojawiły się w byłych państwach bloku wschodniego stosunkowo niedawno.

Według sondażu spółki Nielsen, marki sieciowe są postrzegane jako tańsza alternatywa. Dwie trzecie (67%) konsumentów czeskich uważa, że produkty te są tańsze niż produkty markowe.

Marki sieciowe produktów są głównie domeną sieci dyskontowych. W kategorii żywności, ich udział w ogólnych przychodach wynosi 38%, a w kategorii kosmetyków 48%. W hipermarketach, udział marek sieciowych w przychodach wynosi 15% w kategorii żywności oraz 13% w kategorii kosmetyków. Najsłabszą pozycję mają marki własne w mniejszych sklepach, a ich udział na przychodach wynosi 9% w kategorii żywności oraz 13% w kategorii kosmetyków. 

Przypomnijmy, w ostatniego badania Nielsena wynika, że Polacy na produkty ze znaczkiem sieci handlowych wydają 21 mld zł rocznie. Produkty te stanowią  już 25 proc. naszych codziennych zakupów.

Według badania to właśnie marki własne zagarnęły większość wzrostu sprzedaży towarów konsumpcyjnych w ciągu 12 miesięcy zakończonych w październiku 2014 r. Sprzedaż marek własnych wzrosła wtedy do 21 mld zł, czyli o 2,8 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem

 


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12313

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane