PARTNER PORTALU partner portalu - www.frigologistics.pl

Spada spożycie podstawowych produktów żywnościowych

www.portalspozywczy.pl 11 maja 2016 12:44

Spożycie większości podstawowych produktów na osobę w polskich gospodarstwach domowych zmniejsza się. Rośnie jedynie spożycie nielicznych artykułów, w tym m.in. wędlin wysokogatunkowych, drobiu, makaronu, czekolady, wody i soków owocowych - wynika z raportu „Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności” przygotowanego przez Bank BGŻ BNP Paribas we współpracy z firmą badawczą GfK.

Najbardziej w latach 1999–2014 zrezygnowaliśmy z jedzenia ziemniaków (49,6%) oraz pieczywa (49,1%). Podobną, prawie 40% skalę spadku można było zaobserwować w przypadku mąki i cukru, których miesięczne spożycie zmniejszyło się odpowiednio z 1,25 kg i 1,94 kg do 0,76 kg i 1,19 kg. Znacznie rzadziej sięgamy także po oleje i tłuszcze (23,4%) czy też warzywa i grzyby oraz jaja (blisko 20% spadki). 

Znacznie więcej pijemy wody, wzrost przekroczył 300% z około 1 do ponad 4 litrów miesięcznie. Wysokie dynamiki wzrostu odnotowano również w przypadku czekolady oraz wędlin wysokogatunkowych, których konsumpcja zwiększyła się o 150,0% i 55,6%. Dodatnie dynamiki zanotowano jeszcze w przypadku soków owocowych (19,4%) i makaronu (15,6%).

Jak czytamy w raporcie, spadek spożycia podstawowych produktów żywnościowych w analizowanym okresie odbywał się w sytuacji silnego wzrostu cen detalicznych żywności. Średnio w latach 2011–2014 były one ponad 53% wyższe niż w latach 1999–2001, przy ogólnym wzroście cen konsumenckich w tym samym ujęciu na poziomie 44,5%. Oznacza to, że przeciętnie ceny żywności na tle innych kategorii wzrastały istotnie szybciej.

- Jednak, jeśli odniesiemy powyższe zmiany cen do wzrostu dochodów obserwowanych w analizowanym okresie, to zauważymy, że wzrost dochodów z nawiązką rekompensował wzrost cen. Realny dochód dyspozycyjny gospodarstw domowych w latach 1999–2014 wzrósł bowiem o blisko 140%. W świetle przedstawionych w dalszej części rozdziału analiz ekonometrycznych może to być właśnie jeden z powodów spadku konsumpcji kilku podstawowych artykułów żywnościowych uznawanych przez konsumentów za dobra niższego rzędu - podano w raporcie.

Najsilniejszy negatywny wpływ wzrostu cen na konsumpcję jest widoczny w przypadku soków owocowych, wędlin wysokogatunkowych, ryb i owoców. Z kolei cena nie ma istotnego wpływu na zmiany konsumpcji w badanym okresie w przypadku mleka, ziemniaków, czekolady czy wody.

Całość na portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11474

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 533212

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane