Spada sprzedaż win owocowych

www.portalspozywczy.pl 16 grudnia 2014 19:56

Zainteresowanie winami owocowymi wśród polskich konsumentów od lat spada. Sprzedaż detaliczna, choć maleje, pozostaje jednak stosunkowo wysoka - w 2013 roku sprzedano 84 mln l win owocowych za sumę blisko 0,7 mld zł. Do ich w miarę regularnego picia przyznaje się jednak tylko 12 proc. konsumentów - wynika z raportu „Rynek napojów alkoholowych w Polsce 2014" przygotowanego przez KPMG Polska.

W ciągu ostatniego roku wina owocowe przynajmniej raz spożywało 48 proc. Polaków, do konsumpcji przynajmniej kilka razy w roku przyznaje się jednak tylko 12 proc. Trzeba przy tym pamiętać, że pod pojęciem wina owocowego kryją się bardzo różne produkty: od taniego wina przemysłowej produkcji, nierzadko wzmacnianego/mieszanego, po regionalne czy też „ekologiczne" produkty wysokiej jakości. Niemałą rolę odgrywa też własna produkcja konsumentów, dlatego spożycie niekoniecznie musi przekładać się na sprzedaż - do zakupu win owocowych w ciągu ostatniego roku przyznaje się tylko niecałe 30 proc. respondentów.

Wina owocowe i tzw. „nalewki" (w znaczeniu mieszanych produktów na bazie win owocowych) pełniły w Polsce tradycyjnie funkcję niedrogiego i łatwo dostępnego napoju alkoholowego, jak również substytutu trudno dostępnych lub znacznie droższych win gronowych oraz piw. Szczególnie dużego znaczenia nabierały w miarę kolejnych podwyżek akcyzy na napoje spirytusowe w latach dziewięćdziesiątych XX wieku - czytamy w raporcie KPMG.

Jeszcze w 2000 roku w Polsce wyprodukowano 345 mln l fermentowanych wyrobów winiarskich (nie licząc miodów pitnych). W kolejnej dekadzie rozpoczęła się jednak stopniowa marginalizacja tej kategorii, do czego przyczyniła się m.in. obniżka akcyzy na napoje spirytusowe oraz rozwój ekonomicznych segmentów piw i wódek. W konsekwencji w 2013 roku produkcja spadła do 139,2 mln l. Większość firm z rynku win spodziewa się, że kategoria ta będzie się dalej kurczyć, lub w najlepszym wypadku stabilizować. Co ciekawe, fermentowane wyroby winiarskie są coraz istotniejszym polskim towarem eksportowym. Jak wynika z danych Eurostat,w 2013 roku sprzedaż zagraniczna tej kategorii wyniosła 35,2 mln l, co stanowiło około jednej czwartej wolumenu produkcji. Towary te trafiają przede wszystkim na Litwę, ale także m.in. do Czech, Niemiec, Włoch i Rosji.

Jak wskazują analitycy KPMG, w obliczu kurczącego się rynku „klasycznych" (tj. niskojakościowych) win owocowych, część dotychczasowych producentów, jak również nowo zakładane przedsiębiorstwa podjęły próbę premiumizacji kategorii. Konsumentom zaproponowano szeroką ofertę win owocowych wysokiej jakości, wycenionych na poziomie win gronowych, często określanych jako produkty ekologiczne lub regionalne. Do rozbudowy oferty produktowej zachęcił producentów także sukces cydru w 2013 i 2014 roku, który pokazał, że Polacy mogą być otwarci na niestandardowe produkty. Jak wynika z wypowiedzi producentów, duża część produkcji jakościowych win owocowych kierowana jest także na rynki zagraniczne. Kierunkiem o największym potencjale są pod tym względem Niemcy, w których zgodnie z danymi Euromonitor International sprzedaje się co roku blisko 60 mln l win owocowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11022

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane