Spadek popytu na herbatę

Autor: Rzeczpospolita 10 września 2013 10:22

Kolejne lata nie przyniosą boomu na krajowym rynku herbat. Szanse na rozwój daje jedynie eksport. Od lipca 2012 r. do lipca 2013 r. Polacy wydali na herbaty niemal 1,24 mld zł, czyli o 0,4 proc. mniej niż rok wcześniej, wynika z danych firmy badawczej Nielsen - czytamy w Rzeczpospolitej.

Sprzedaż herbaty maleje w Polsce od trzech lat. Zdaniem Sylwii Mokrysz, która jest członkiem zarządu Mokate, czołowego producenta herbat w Polsce, m.in. właściciela marek Loyd i Minutka, może to oznaczać, że zmieniają się preferencje Polaków. Na popularności zyskuje chociażby kawa.

Jak informuje Rzeczpospolita zdaniem Sylwii Mokrysz sprzedaż herbaty może w tym roku nieznacznie zmaleć. Gorszych wyników spodziewa się także firma badawcza Euromonitor International. Według niej popyt na herbaty skurczy się w tym roku o 1 proc., a wydatki pójdą w dół o 0,4 proc.

Możliwości rozwojowe polskiego rynku herbaty wyczerpują się również dlatego, że jej spożycie jest w naszym kraju jednym z największych w regionie. Więcej herbat od przeciętnego Polaka w Europie Środkowo-Wschodniej kupuje tylko statystyczny Rosjanin, szacuje Euromonitor. Za nami są Ukraińscy, Litwini, Macedończycy, a także Czesi i Niemcy.

Na tle coraz bardziej nasyconego rynku pozytywnie rysują się perspektyw dla eksportu herbaty. W 2012 r. zwiększył się on o 31 proc, do 134,7 mln euro - podaje Zespół Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (Fammu/FAPA). W pierwszej połowie 2013 r. wyniósł 73,6 mln euro, wobec 64,8 mln euro rok wcześniej, szacuje resort rolnictwa.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10993

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane