Spadły nastroje wśród małych przedsiębiorców

www.portalspozywczy.pl 25 marca 2015 10:58

W tym kwartale spadły nastroje przedsiębiorców i wskaźnik Kerna wyniósł 62,48 pkt. na minusie. Najbardziej na nastrojach small biznesu zaważyły słabe oceny końca minionego roku zarówno te dotyczące sytuacji gospodarczej kraju, jak i kondycji firm. Przedsiębiorcy mają jednak nadzieję na nieco lepszą koniunkturę w drugim kwartale i nie zamierzają mrozić inwestycji - wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research, który monitoruje firmy MŚP w Polsce.

Aktualnie wartość wskaźnika nastrojów Kerna obniżył się do minus 62,48 pkt., co wobec odczytu z poprzedniego kwartału oznacza spadek o 4,29 pkt., a wobec analogicznego okresu roku poprzedniego spadek o 9,99 pkt. - To głównie efekt dużego rozczarowania przedsiębiorców ostatnim kwartałem ubiegłego roku - mówi Izabella Młynarczyk, analityk rynku Keralla Research.

Już jesienią przedsiębiorcy sygnalizowali w badaniach Keralla Research, że czwarty kwartał będzie kiepski, ze względu na prognozowane spadki liczby zamówień i wzrost zapasów. I rzeczywiście sprzedaż detaliczna w grudniu wzrosła jedynie o 1,8 proc. (dane GUS) w ujęciu rocznym, a tradycyjnie najlepszy dla handlu grudzień okazał się rozczarowujący.

Nie wzrosła, jak zakładano, ani sprzedaż dóbr konsumpcyjnych, ani dóbr codziennego użytku. - Deflacja nie cieszy przedsiębiorców MŚP, ponieważ niższe ceny oznaczają rezygnację z części marży, co dla firm działających w branżach o dużej sezonowości, oznacza nierzadko prowadzenie biznesu niemal na progu rentowności - dodaje analityk Izabella Młynarczyk. Odnotowany regres optymizmu nie spowodował, że przedsiębiorcy rezygnują całkowicie z inwestycji w tym kwartale.

Tradycyjnie w drugim kwartale roku notowany jest wyraźny pik nastrojów w przedsiębiorstwach. W tym roku raczej nie należy się go spodziewać. Można założyć, że wzrost odsetka pozytywnych ocen będzie umiarkowany. Przemawiają za tym słabe prognozy firm sygnalizowane już teraz; którym towarzyszy ogólnie gorzej oceniana kondycja ekonomiczna kraju i brak czynników, które podziałałyby, jak katalizator lepszej sprzedaży.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10971

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane