Sprzedaż napojów bezalkoholowych w Polsce wzrosła o 16,5 proc.

Autor: portalspozywczy.pl 19 maja 2009 10:01

W 2008 roku Polacy wypili prawie 5,5 miliarda litrów napojów bezalkoholowych, a ich sprzedaż w I kwartale 2009 r. nadal rośnie - czytamy w "Raporcie o rynku napojów bezalkoholowych w Polsce", przygotowanego przez Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej na zlecenie koncernu Coca Cola.

W 2008 roku sprzedaż napojów bezalkoholowych w Polsce wzrosła o 16,5 proc. w stosunku do 2007 r., a jej wartość detaliczna sięgnęła 10,8 mld zł (prawie 1,6 mld więcej niż w 2007 r.). Największym producentem napojów bezalkoholowych na polskim rynku jest wciąż firma Coca-Cola.

Profesor Witold Orłowski, dyrektor szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej ocenia, że w wyniku spowolnienia gospodarczego w 2009 r. pozycję powinny utrzymać z jednej strony marki najtańsze, z drugiej - z segmentu premium. Po pierwszym kwartale 2009 roku sytuacja w branży jest stabilna - niewielki spadek wielkości sprzedaży o 0,4 proc. to głównie wynik tego, że Święta Wielkanocne, będące okresem wzmożonej sprzedaż przypadły w tym roku na kwiecień, a nie marzec jak w 2008 r.

Pod względem wartości sprzedaży branża odnotowała 3,5 proc. wzrostu. Dla sektora przewidywany jest długookresowy trend wzrostu, bo spożycie per capita napojów bezalkoholowych w Polsce w 2008 r. wynosiło 173 litry, podczas gdy średnia w krajach Europy Zachodniej to 238 litrów. Według raportu prawie jedną trzecią wartości sprzedaży detalicznej napojów bezalkoholowych stanowią napoje gazowane - 32,2 proc, wody butelkowane - 21,2 proc., soki i nektary - 18,7 proc, a napoje owocowe - 16,1 proc.

Coraz bardziej popularne są herbaty mrożone oraz napoje izotoniczne i energetyczne. W 2008 r. stanowiły one odpowiednio 4,5 proc., 1,1 proc i 6,1 proc. wartości sprzedaży w porównaniu z 3,7 proc., 0,9 proc. i 5,3 proc. w 2007 r. Pod względem wielkości sprzedaży w 2008 roku wody butelkowane stanowiły 38,6 proc., napoje gazowane 32,1 proc., napoje owocowe 14,2 proc. a soki i nektary 10,5 proc. Liderem na rynku napojów bezalkoholowych jest firma Coca-Cola, która ma 22 proc. udziału w rynku pod względem wartości sprzedaży. Drugie miejsce zajmuje Maspex - 12,9 proc., zaś trzecie PepsiCo1) - 9,1proc.

Pod względem wielkości sprzedaży pierwsze miejsce zajmuje firma Coca-Cola (13,4 proc.), drugie zaś Danone Group (8,9 proc. udziału). - Dla firmy Coca-Cola, Polska to najbardziej dynamicznie rozwijający się rynek w Europie. W ciągu ostatnich dziesięciu lat spożycie per capita napojów produkowanych przez Coca-Cola wzrosło ponad dwukrotnie. W 2008 r. system Coca-Cola sprzedał prawie 13 proc. więcej napojów niż w 2007 r.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10794

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane