Święta napędzają sprzedaż

Autor: ISB 22 grudnia 2010 20:51

Spodziewany listopadowy wzrost sprzedaży detalicznej o 9,4 proc. r/r jest konsekwencją bardzo stabilnej sytuacji gospodarczej w drugim półroczu 2010. Jednak podstawowym czynnikiem napędzającym sprzedaż jest obawa przed podwyżkami podatku VAT od nowego roku oraz początek zwiększonych zakupów mikołajkowo-przedświąteczych.

Listopad był kontynuacją trwającej od bardzo dawna pozytywnej tendencji blisko 10-proc. wzrostu sprzedaży detalicznej. I tradycyjnie na tak dobry wynik tego wskaźnika pozytywnie działało kilka czynników. Wśród nich niemal tradycyjnie znalazła się między innymi statystyka, czyli ubiegłoroczna baza statystyczna.

Na to wszystko nakłada się jeszcze okres zwiększonych wydatków w okresie okołoświątecznym czyli kumulacja wielkich wydatków w grudniu. Dlatego część Polaków mogła zdecydować się przesunięcie części wydatków, np. mikołajkowych, już na listopad, pozostawiając "grubsze" kwoty na Boże Narodzenie oraz zabawę sylwestrową.

Jednak mimo bardzo dobrych danych w II połowie roku oraz równie optymistycznych oczekiwań na listopad i grudzień, nie należy z przesadnym optymizmem oczekiwać na nadejście nowego roku. Zdecydowanie i ostatecznie wygaśnie już pozytywny efekt niskiej bazy statystycznej, a obecnie nie widać żadnych przesłanek, które mogłyby zwiększyć skłonność Polaków do zakupów. Jest to tym bardziej wątpliwe, że znaczne wydatki na dobra luksusowe w końcu tego roku mogą bardzo negatywnie odbić się na wskaźniku sprzedaży już od stycznia.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11144

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane