REKLAMA
REKLAMA

Visa: Lekki spadek wydatków konsumpcyjnych w Unii Europejskiej

Autor: Visa, www.dlahandlu.pl 12 czerwca 2012 14:08

Jak wskazuje Barometr wydatków konsumpcyjnych organizacji Visa Europe, w I kwartale 2012 r. spadły one w krajach unijnych o 0,2% w stosunku do I kwartału 2011 r.

REKLAMA

Nieznaczny spadek wydatków w pierwszym kwartale br. stanowił kontynuację ogólnie malejącego trendu utrzymującego się od połowy zeszłego roku. Jest to już drugi z rzędu stagnacyjny kwartał i najsłabszy wynik od czasu, kiedy to Europa zaczęła wychodzić z recesji pod koniec 2009 r.
Największe rynki unijne przedstawiały zróżnicowany obraz: obok skromnego wzrostu o 2,0% w skali rocznej we Francji wystąpiły spadki wydatków w Niemczech (- 1,0%) i we Włoszech (- 1,2%) a także nieznaczny spadek w Wielkiej Brytanii (- 0,1%).

Tak, jak poprzednio, blisko dołu tabeli znalazły się kraje o największych problemach z zadłużeniem finansów publicznych. W zmagającej się z kryzysem Grecji spadek wydatków był najsilniejszy spośród wszystkich państw członkowskich (- 12,7% w skali rocznej); spadkowe tendencje utrzymywały się również w Irlandii (- 5,1%) i w Portugalii (- 4,1%).


Większym optymizmem napawają zachowania konsumentów w Europie Środkowej i Wschodniej, gdzie obok dwucyfrowych wzrostów na Litwie i w Słowenii odnotowano solidne wzrosty w Estonii, na Łotwie, w Polsce i na Słowacji. Ponadto, we wszystkich krajach tego regionu z wyjątkiem Łotwy, wydatki konsumpcyjne w I kwartale 2012 r. okazały się wyższe niż w kwartale bezpośrednio poprzedzającym.


Barometr wydatków konsumpcyjnych w Unii Europejskiej organizacji Visa Europe wykorzystuje rzeczywiste dane - a nie np. badania nastrojów - przy czym dane zostały skorygowane tak, by uwzględnić zmiany w poziomie wydawnictwa kart Visa, w preferencjach konsumentów czy w stopie inflacji. Barometr dostarcza wiarygodnych informacji ekonomicznych, ponieważ daje najbardziej dokładny i wszechstronny wgląd w obraz faktycznych wydatków konsumpcyjnych na obszarze UE. Kartami Visa jest już opłacane jedno euro z każdych siedmiu wydawanych w Europie na konsumpcję, dlatego Barometr - w odróżnieniu od badań opinii lub nastrojów w poszczególnych sektorach gospodarki - wiernie odzwierciedla rzeczywiste wydatki konsumpcyjne w Unii Europejskiej.


Philip Symes, dyrektor ds. finansowych Visa Europe, powiedział: „Chociaż w większości z 27 państw członkowskich Unii Europejskiej pierwszy kwartał bieżącego roku przyniósł wzrost wydatków, ogólnie mamy do czynienia z przygaszonym trendem. Drugi już z rzędu kwartał bez wzrostu ujawnia presję, jakiej poddani zostali konsumenci, przy czym ten uśredniony obraz maskuje znaczne różnice w perspektywach gospodarczych poszczególnych krajów".  


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12742

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA