REKLAMA
REKLAMA

W 2009 roku dojdzie do załamania sprzedaży na rynku piwa?

Autor: portalspozywczy.pl 8 maja 2009 15:01

W ostatnim roku (kwiecień 2008 - marzec 2009) wartość rynku piwa w Polsce osiągnęła poziom 12,9 mld zł. Było to 11.6 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Przedstawiciele branży spodziewają się jednak, że w tym roku może dojść, nawet do bezprecedensowego, spadku sprzedaży na naszym rynku.

REKLAMA

W minionym roku Polacy nie tylko wydali więcej na piwo, ale również więcej go kupili. Ilość spożytego piwa w litrach wzrosła w okresie kwiecień 2008 - marzec 2009 o 5,8 proc., do poziomu 2,6 mld litrów. Oznacza to, że statystyczny Polak wypija miesięcznie nieco ponad 5 litrów piwa - wynika z analizy rynku firmy badawczej Nielsen.

Ciekawym trendem, który od pewnego można również zaobserwować na rynku piwa jest rozwój piw smakowych. To wciąż niewielka część rynku, ale z ogromną dynamiką wzrostu - w okresie kwiecień 2008 - marzec 2009 wartość sprzedaży wzrosła aż o 27,5 proc., natomiast wielkość sprzedaży o 15 proc. Wartość sprzedaży tej kategorii to 541,8 mln zł.

Jednak mimo dobrych wyników i wciąż rosnącego rynku branża piwowarska obawia się spadku dynamiki sprzedaży. Przedstawiciele największych browarów zapowiadają też, że 2009 rok będzie pod względem sprzedaży znacznie gorszy niż ubiegły.

- Krajowa sprzedaż Kompanii Piwowarskiej SA, w ciągu dwunastu miesięcy (od stycznia do grudnia) 2008 roku wyniosła 15 milionów hektolitrów, co oznacza wzrost o 6,2 proc. w porównaniu z wynikiem osiągniętym w poprzednim roku. Jednak dynamika branży piwowarskiej w Polsce ostatnimi czasy słabnie - mówi Katarzyna Wilczewska, public affairs manager Kompanii Piwowarskiej.

Zdaniem Katarzyny Wilczewskiej sytuacja ta jest skutkiem kilku okoliczności, m.in. wynika z pogorszenia się sytuacji finansowej konsumentów oraz zwiększonych trudności w dostępie do finansowania działalności handlowej dystrybutorów. Ponadto obecne osłabienie kursu złotego podwyższy koszty działania.

Ważnym wydarzeniem dla branży piwowarskiej w Polsce było też podwyższenie akcyzy na piwo. - W marcu b.r. miało miejsce podniesienie przez rząd stawki podatku akcyzowego na piwo o aż 13,6 proc., będące ogromnym zaskoczeniem dla branży. Jego nieuniknioną konsekwencją jest wzrost cen produktów. Wysokość akcyzy nałożonej na piwo jest nieproporcjonalnie wysoka w stosunku do innych wyrobów alkoholowych i przewidujemy, że będzie mieć negatywny wpływ na rozwój całej branży piwowarskiej w Polsce, powodując spadek sprzedaży piwa - komentuje Melania Popiel, dyrektor ds. komunikacji w Carlsberg Polska.

Polscy konsumenci prześcignęli już przeciętnych Europejczyków - konsumpcja na 1 mieszkańca osiągnęła poziom około 95 litrów piwa, a zatem spodziewanie się dalszego silnego wzrostu byłoby nierealistyczne. Te trendy, wraz ze wzrostem inflacji oraz bezrobociem mogą spowodować spadek sprzedaży w 2009 roku.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12720

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA