REKLAMA
REKLAMA

W 2013 roku Polacy wydali na piwo ponad 19 mld zł

www.portalspozywczy.pl 26 listopada 2014 14:18

W 2013 roku wyprodukowano w Polsce jego rekordową ilość, sięgającą równo 4 000 mln l. W ciągu ostatniego roku po piwo sięgnęło 88 proc. dorosłych Polaków, przy czym aż 22,8 miliona osób (73 proc.) robiło to regularnie lub przynajmniej kilkukrotnie. W 2013 roku Polacy kupili w detalu i on-trade 3,82 mld l piwa za kwotę 19,3 mld zł. 47 proc. wydatków Polaków na napoje alkoholowe przypada właśnie na piwo. 62 proc.kupuje je w sklepach spożywczych, zaś 34 proc. w sklepach monopolowych.

REKLAMA

Z raportu KPMG wynika, że rynek piwa w Polsce jest pod względem ilościowym nasycony lub bardzo bliski nasycenia, na co wskazują wolumen sprzedaży, jego dynamika i porównanie z innymi rynkami europejskimi.

Konsumpcja piwa w Polsce rosła przez długie lata, jednak obecnie doszliśmy już do granic wzrostu rynku pod względem ilościowym. Jesteśmy jednym z największych rynków w Europie - w 2013 roku sprzedano w Polsce 3,82 mld l piwa, co oznacza średnią sprzedaż 121 l na dorosłego Polaka. Są oczywiście kraje o większej sprzedaży - dorosły Niemiec kupił w tym samym roku 128 l, a dorosły Czech - 175 l. To jednak rynki o znacznie dojrzalszej i silniej ugruntowanej kulturze piwnej, w których piwo ogrywa większą rolę w rynku napojów alkoholowych ogółem - mówi Tomasz Wiśniewski, partner w dziale doradztwa finansowego w KPMG w Polsce.

W 2013 roku po piwo sięgnęło 88 proc. dorosłych Polaków, przy czym aż 73 proc. (ok. 22,8 miliona) to osoby, które robiły to regularnie lub przynajmniej kilkukrotnie. Częściej są to mężczyźni (84 proc.), choć wśród kobiet konsumentów także nie brakuje (62 proc.). Najczęściej regularnymi lub w miarę regularnymi konsumentami piwa są ludzie młodzi. W grupie wiekowej 18-39 lat regularnie piwo spożywa ponad 80% osób, podczas gdy w grupie 55+ znacznie mniej - 62 proc.

Zarówno w 2014, jak i w 2015 roku firmy piwowarskie spodziewają się ilościowych wzrostów o ok. 2 proc. rocznie. Od dalszego wzrostu wolumenowego ważniejsze dla branży piwowarskiej jest jednak zwiększanie wartości kategorii.

Średnie wydatki na litr piwa kupowanego w sklepach i on-trade są w Polsce o 20 proc. niższe niż w Czechach, o 60% niż w Niemczech, nie wspominając o Wielkiej Brytanii (niższe o blisko 80 proc.). Wpływa na to nie tylko niższa cena piwa na półce sklepowej, ale także dużo mniejsza konsumpcja w restauracjach, pubach czy barach. Jest więc potencjał do wzrostu wydatków na piwo, konsument musi mieć jednak poczucie, że otrzymuje w zamian produkt wysokiej wartości - mówi Tomasz Wiśniewski, partner w dziale doradztwa finansowego w KPMG w Polsce.

Wzrostowi wartości kategorii sprzyjają obecne trendy konsumenckie. Ostatnie lata wyraźnie pokazały, że dla rynku piwa w Polsce najważniejsze są: premiumizacja, ściśle związana z eksploracją segmentu piw specjalnych stanowiących ok. 5  proc. wolumenu rynku, oraz innowacyjność, przejawiająca się dynamicznym rozwojem kategorii piw smakowych (owocowych, miodowych i in.) oraz miksów piwnych, z wolumenem sprzedaży sięgającym 268 mln l w 2013 roku (7 proc. kategorii).


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11855

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA