PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

W maju sprzedaż detaliczna wzrosła w ujęciu rocznym o ok. 15 proc.

Autor: PAP 8 czerwca 2011 13:05

W maju sprzedaż detaliczna wzrosła w ujęciu rocznym o ok. 15 proc.

W całym roku dynamika wzrostu sprzedaży detalicznej wyniesie 5-10 proc. - Handel znajduje się na wznoszącej krzywej, co miesiąc rośnie wartość sprzedanych towarów. Po tych miesiącach zastoju - bo nie uważam, żeby nazywać to kryzysem - handel rośnie, szczególnie jeśli chodzi o żywność. Potwierdzają to dane po kwietniu i potwierdzą po maju - komentuje w rozmowie z PAP dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji Andrzej Faliński.

REKLAMA
- Wydaje się, że w maju sprzedaż detaliczna mogła powtórzyć wynik z kwietnia. Myślę, że w ujęciu rocznym możemy mówić w maju o wzroście ok. 15 proc. Niewielkie wahnięcie w dół przyniósł "kryzys niemiecki", mieliśmy w maju dni, kiedy sprzedaż ogórków spadała o 50-60 proc., strach przeniósł się także na inne warzywa i cytrusy. Uważam jednak, że w ciągu tygodnia-dwóch sytuacja wróci do normy i w wynikach po czerwcu nie będzie już śladu "kryzysu niemieckiego" - dodał.

Faliński dodał, że III kwartał będzie szczególnie pomyślny dla wyników sprzedaży detalicznej.

- Okres wakacyjny to czas wzmożonych wydatków związanych z wakacjami. Na rynkach pojawiają się także liczne promocje. To spowoduje, że III kwartał będzie dla sprzedaży detalicznej udany - dodał.

W ocenie Falińskiego, w całym 2011 roku dynamika wzrostu sprzedaży detalicznej wobec 2010 r. wyniesie 5-10 proc.

Rok 2011 na pewno będzie lepszy niż poprzedni. Jest jednak jeszcze zbyt wcześnie, aby móc dokładnie określić o ile wzrośnie wielkość sprzedaży. Myślę, że może to być 5-10 proc. - powiedział.

Jeśli chodzi o zatrudnienie w tej gałęzi gospodarki, to należy oczekiwać w tym roku wzrostu, ale raczej będzie to niższy wzrost niż te 5-10 proc., o które wzrośnie branża. Wynik na tym poziomie byłby naprawdę dobrym wynikiem, ale ja spodziewałbym się wzrostu niższego, o kilka procent. Będzie to wynikiem zderzenia innowacji z rynkiem pracy. Możliwa jest bowiem sytuacja, że ze względu na wprowadzenie nowych rozwiązań technologicznych wielkość handlu urośnie, zaś zatrudnienie spadnie. Uważam jednak, że wzrost sprzedaży detalicznej dotyczyć będzie przede wszystkim małych punktów, więc w tym wypadku rosnąć będzie także zatrudnienie - dodał.

Zdaniem Falińskiego, 2011 rok przyniesie wzrost sprzedaży w większości segmentów handlu, przede wszystkim żywności.

- Oprócz dużej dynamiki wzrostu żywności, rosnąć będzie sprzedaż elektroniki, tekstyliów, branży motoryzacyjnej. Spadek, bądź niższą dynamikę może zanotować gałąź chemiczna czy segment taniej odzieży - wysokie wskaźniki nastrojów konsumenckich sugerują, że społeczeństwo będzie kupować odzież z droższej półki - powiedział.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 14343

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA