BAS: Odbiór społeczny zaostrzenia zakazu handlu może być negatywny (zobacz analizę)

Autor: dlahandlu.pl 12 stycznia 2019 17:26

BAS: Odbiór społeczny zaostrzenia zakazu handlu może być negatywny (zobacz analizę) fot. Shutterstock

W ocenie dr Jolanty Adamiec, specjalisty ds. systemu gospodarczego z Biura Analiz Sejmowych "wyeliminowanie możliwości „obchodzenia” przepisów o zakazie handlu powinno mieć wydźwięk pozytywny", ale "biorąc pod uwagę, że przez dużą i stale rosnącą grupę społeczeństwa zakaz handlu w niedziele postrzegany jest negatywnie, odbiór społeczny takiej zmiany będzie raczej niekorzystny - czytamy w opinii oceniajacej skutki zmiany ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta, umieszczonej na stronie sejm.gov.pl

W opinii dr Adamiec pojawia się stwierdzenie, że "najbardziej dotkniętą przez nowelizację będą małe sklepy (i ich pracownicy, z wyjątkiem właścicieli i ich rodzin), które i tak – jako jedyne podmioty w handlu detalicznym – w wyniku ustawy odnotowały już straty w udziale w rynku".

Jak czytamy w opinii: "Celem opiniowanego projektu jest uszczegółowienie i doprecyzowanie przepisów ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni w taki sposób, aby przepisy te nie budziły zgłaszanych wątpliwości interpretacyjnych, a także, aby nie dochodziło do korzystania z wyłączenia spod zakazu handlu na podstawie wątpliwych przesłanek przez niektórych przedsiębiorców."

- Cele projektu zostaną osiągnięte przede wszystkim poprzez zmianę art. 6 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy, wskutek czego z wyłączenia spod zakazu handlu nie będą mogły korzystać placówki powołujące się na sprzedaż wyrobów tytoniowych jako uprawniających do prowadzenia działalności w niedzielę oraz placówki, dla których jedną z form działalności są usługi pocztowe - napisano.

- Poprzez dodanie dwóch nowych ustępów do art. 6 obowiązującej ustawy, następuje rozszerzenie możliwości korzystania z nieodpłatnej pomocy członków najbliższej rodziny przez przedsiębiorców będących osobą fizyczną, prowadzących handel osobiście, we własnym imieniu i na własny rachunek - czytamy w opinii.

W ocenie skutków zapisano:

"Projektowana regulacja nie ma bezpośredniego istotnego wpływu na sektor finansów publicznych. 
Autorzy projektu nie podają szacunków, jak duża część placówek handlowych korzysta z wyłączeń. Doniesienia medialne pozwalają przypuszczać, że głównym beneficjentem – dzięki umowie z „Pocztą Polską” – jest sieć sklepów „Żabka”.(...) Tego typu małe sklepy jak dotychczas najbardziej ucierpiały na zakazie handlu w niedziele. Z analizy badań przeprowadzonych przez spółkę Nielsen, wynika że w okresie od stycznia do lipca br. w małych sklepach sprzedaż zmalała o 1,1%, podczas gdy w średnich sklepach spożywczych wzrosła o 7,2%, a w dyskontach o 8,1%. Największym wygranym okazały się stacje benzynowe, które zanotowały wzrost sprzedaży o 13%. (...). Poprzez poszerzenie oferty handlowej, a często również przebudowę stacji, stały się one alternatywnym kanałem zakupowym dla tych klientów, którzy nie chcą zrezygnować z  zakupów. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że ceny na stacjach benzynowych są wyższe niż w większości placówek handlowych. Potencjał stacji jest ogromny, wśród dostępnych produktów największym zainteresowaniem cieszą się: alkohol i  papierosy.
Należy się spodziewać, że wyeliminowanie kolejnej grupy małych sklepów z  możliwości prowadzenia działalności gospodarczej w niedziele pogłębi negatywne wyniki ekonomiczne tej grupy przedsiębiorców."



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    13,49

  • Śr

    7,54

  • Min

    4,71

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 5276

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.