Carrefour ma szansę zająć niszę po Piotrze i Pawle

Autor: dlahandlu.pl, PB 12 czerwca 2019 16:56

Carrefour ma szansę zająć niszę po Piotrze i Pawle Fot. Shutterstock

Sieci Carrefour na Polskim rynku nie jest łatwo. Format hipermarketowy doświadcza stagnacji, a konkurencja, między innymi w postaci Żabki i Biedronki, rozpycha się. Mimo to, francuski detalista notuje wzrosty sprzedaży i wciąż wprowadza nowe projekty. Zdaniem analityków, ma szanse sięgnąć po segment premium. Czy zapełni puste miejsce po Piotrze i Pawle?

Pod szyldem Carrefour działa w Polsce: 89 hipermarketów, ponad 150 supermarketów i około 600 sklepów convenience. W każdym z tych segmentów sieć boryka się z problemami i silną konkurencją. Mimo to, przychody w Polsce rosną i – jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie – sieć w naszym kraju co roku poprawia rentowność.

Wiele formatów, wiele możliwości

- Myślę, że siłą Carrefoura jest właśnie wieloformatowość. I dedykowana strategia w każdym z formatów. Patrząc na Polski rynek ośmielę się pokusić o diagnozę, że Carrefour najlepiej na polskim rynku rozgrywa synergię działania w różnych formatach – mówi w rozmowie z dlahandlu.pl Maciej Kraus, partner w Movens Advisory.

Jego zdaniem, ogłoszona w 2018  strategia „Carrefour 2022” wygląda imponująco. - Patrząc na całą grupę i inne kraje widzimy m.in., że dynamicznie, o 30 proc., rośnie sprzedaż online, otwierane są nowe punkty odbioru zakupów dla kierowców i pieszych, usługa click&collect oraz dostawy do domu oferowana jest w kilku krajach i obejmuje ponad 1000 punktów odbioru, a w kilku krajach dostępna jest usługa expresowa - dostawy w godzinę – wymienia ekspert.

Do ciekawych projektów i działań zalicza także: sojusz zakupowy z Système U i Tesco, który ma przynieść efekty już w tym roku, skupienie się na produktach ekologicznych, czy międzynarodową kampanię "Act for Food" - ogólnoświatowy program konkretnych działań na rzecz lepszego jedzenia, smaku i jakości.

Wojciech Chromik, menedżer Grant Thornton ocenia, że strategia sieci Carrefour jest dosyć ciekawa. - Wyraźnie widać, że sieć chce nadążyć za zmianami na rynku, obserwuje konkurencję i jej działania, także poprzez samodzielne inicjatywy. Konsekwentnie stawia na działania omnichannel i inwestycje w e-grocery – mówi ekspert w rozmowie z dlahandlu.pl.

Dryfujące hipermarkety

Analitycy są zgodni, że złote czasy dla hipermarketów już minęły. Nie znaczy to jednak, że tego typu sklepy powinny całkiem zniknąć z rynku. Markety wielkopowierzchniowe nadal są potrzebne – generują obroty, budują efekt skali i pracują na wizerunek detalisty.

- Jeśli chodzi o hipermarkety, to jak zgodnie twierdzą znawcy handlu, ich czas już mija. Z drugiej strony mówi się o kluczowym znaczeniu consumer experience. Zatem, jeśli sklep jest w dobrym miejscu, zapewniac wygodny dojazd, parking a także coraz częściej inne możliwości spędzenia czasu, to przy zapewnieniu odpowiedniego zaopatrzenia i nowoczesnej i przyjaznej aranżacji wnętrza, można ten format przeorganizować i ożywić - mówi Wojciech Chromik. Zwraca on uwagę, że w Polsce Carrefour otworzył 3 nowe hipermarkety ale są to sklepy znajdujące się w nowopowstałych galeriach handlowych. - Zatem kluczowe wydają się: lokalizacja, infrastruktura towarzysząca oraz przepływ konsumentów – dodaje.

Carrefour eksperymentuje z formatem hipermarketowym. Zmienia aranżację wnętrza, podnajmuje powierzchnię wewnątrz sklepu firmie Media Markt, wprowadza innowacyjne rozwiązania związane z płatnościami. Jeszcze dalej Carrefour poszedł na rynku belgijskim.

- Belgijska placówka Carrefour w Mont-Saint-Jean to eksperyment aranżacyjny, który polega na zbudowaniu przestrzeni dla przyjaznych, prostych zakupów. Ekspozycja towarów zorganizowana jest w taki sposób, że klienci czują się tak, jakby robili zakupy na prawdziwym rynku. Zapachy wypieków, palarnia kawy, czy pracujący na miejscu rzeźnik, nie są ukryci na zapleczu sklepu, a właśnie znajdują się w centrum i to wokół nich zaaranżowana jest przestrzeń. Brak też klasycznych długich półek hipermarketowych a meble dopasowano osobno do każdej kategorii produktów – wymienia menedżer Grant Thornton.

- Taka przestrzeń tworzy zachętę dla konsumenta do jej eksplorowania. Wydaje się, że celem takiej koncepcji jest uzyskanie wrażenia odwiedzania pojedynczych straganów, zamiast mozolnego poruszania się po niekończących się hipermarketowych alejkach. Taka wydaje się być przyszłość formatu hipermarketu - dodaje.

Z kolei Maciej Kraus uważa, że przyszłością hipermarketów jest gastronomia i produkty świeże. - Jest coraz więcej placówek hipermarketowych z niezwykle rozbudowaną strefą gastronomiczną. Rozwój asortymentu produktów gotowych, a także oferty restauracyjno-kawiarnianej wskazuje kierunki, w jakich będzie ewoluować oferta największych formatów. Patrząc stricte na Carrefour, widzimy jeszcze jeden element: produkty świeże. Dobre wyniki przynosi tej sieci „targ świeżości”. Firma stara się coraz intensywniej komunikować klientom mówiąc, że ich wyroby (wędliny, pieczywo, itd.) są produkowane na miejscu – wymienia ekspert.

Jego zdaniem, ten format nie musi bardzo szybko rosnąć, wystarczy, że będzie „dryfował” na rynku. Warunkiem jest jednak wprowadzanie różnego rodzaju nowych projektów i podejmowanie komplementarnych działań. - Duże sklepy i duże powierzchnie są potrzebne do generowania obrotów. To daje efekt skali, który z kolei przyczynia się do zwiększenia siły zakupowej – mówi partner w Movens Advisory.

Żabka nie do przeskoczenia

Pod szyldem Carrefour działają także sklepy w formacie supermarketowym. Na tym polu sieć konkuruje głównie z dyskontami. – Tutaj półka nie jest tak szeroka, jak w hipermarkecie i ciężar przechyla się w stronę polityki cenowej i promocyjnej a także coraz częściej jakości oferowanych produktów. Zmiana asortymentu i okazje sezonowe to znak rozpoznawczy liderów tego segmentu – wymienia Wojciech Chromik.

To chyba najtrudniejsze pole działania dla Carrefoura, właśnie ze względu na dyskonty, które są głównym miejscem zakupów Polaków. W tym segmencie Carrefour także szuka nowych rozwiązań. Na przykład stawia na franczyzę, która obecnie dominuje w mniejszych formatach. W 2018 roku Carrefour Polska poszerzył portfolio supermarketów franczyzowych o 8 sklepów. Sieć twierdzi, że taka forma współpracy to odpowiedź na potrzeby przedsiębiorców, którzy są zainteresowani prowadzeniem w modelu franczyzowym sklepów większych niż format convenience. 

Do współpracy przy tworzeniu sieci supermarketów franczyzowych Carrefour Polska zaprasza zarówno przedsiębiorców dysponujących lokalem o wielkości minimum 500 mkw. Oferuje również taką formę współpracy, w której przekazuje partnerom biznesowym supermarkety już funkcjonujące na rynku.

W przypadku formatu convenience, w ubiegłym roku sieć skurczyła się o 47 placówek, do 609 sklepów, a w pierwszym kwartale tego roku o kolejne 8 sklepów. Jeszcze w 2017 roku w formacie convenience sieci Carrefour przybyło 15 placówek. Wygląda na to, że największy konkurent Carrefoura w tym segmencie - Żabka – nadal jest nie do przeskoczenia.

Jednak Carrefour nie odpuszcza tego segmentu. Tym bardziej, że widzi światowy trend zwiększania się popularności małych formatów. Jak podała spółka w raporcie za 2018 rok, do 2022 roku zamierza globalnie przyspieszyć otwarcia sklepów convenience, choć powierzchnia handlowa grupy ma zmniejszyć się o 400 tys. metrów kw.  

Widząc ogromny potencjał tego modelu na polskim rynku, w 2018 r. sieć wprowadziła nowy model sklepu franczyzowego – Carrefour Express Convenience dla właścicieli stacji paliw. Obecnie działa już ponad 30 nowych sklepów otwartych we współpracy z 6 operatorami stacji paliw. Jak podała sieć, koncept ten okazał się dużym sukcesem i będzie dalej rozwijany we współpracy z różnymi operatorami – zarówno z właścicielami pojedynczych stacji, jak i w ramach funkcjonujących na rynku polskim sieci stacji benzynowych.

Na fali

Carrefour ostrożnie wchodzi w rynek e-grocery. Po stolicy i Katowicach internetowe zakupy spożywcze od niedawna można robić także w Krakowie. - Bazę do takich działań stanowi magazyn spożywczy, tzw. dark store, który znajduje się przy hipermarkecie Carrefour i tworzy z nim integralną całość. Pozwala to na szybkie przygotowanie zamówień, przy zapewnieniu świeżości – zauważa Wojciech Chromik. Jego zdaniem, segment e-commerce jest dobrym uzupełnieniem formatów supermarketowego i convenience. - To wydaje się obecnie najbardziej przyszłościowe. Jeśli konsument zna asortyment danej sieci, ma do niej zaufanie, łatwiej skorzysta ze sprawdzonego dostawcy zamawiając zakupy online. Carrefour rozwija ten segment stopniowo zdobywając w Polsce nowe przyczółki – podkreśla ekspert Grant Thornton.

Sieć nie stroni także od innowacyjnych i odważnych rozwiązań. Jako jedna z pierwszych wprowadziła aplikację zakupową My Carrefour, która oferuje rabaty, promocje na zakupy i ofertę sezonową. We Francji, wdrożyła technologię blockchain, która umożliwia śledzenie procesu produkcji „od pola do stołu”.

Wydaje się, ze działania Carrefoura przynoszą efekty. Sieć zwiększa sprzedaż, zarówno globalnie, jak i w Polsce. W pierwszym kwartale tego roku sprzedaż Grupy Carrefour wyniosła 19,987 mld euro (+2.7% LfL). Sprzedaż Carrefour Polska w pierwszym kw. 2019 r. wyniosła 494 mln euro, co oznacza wzrost LfL o 3 proc. 

Z kolei w całym 2018 r. sieć wypracowała globalnie niemal 85 mld euro sprzedaży, co oznacza 1,4 proc. wzrostu sprzedaży LfL. Spółka podała, że w 2018 roku EBITDA grupy wyniosła 3,46 mld euro. Strata netto wyniosła 561 mln euro, na co złożyły się: koszty finansowe netto w wysokości 262 mln euro, obciążenie podatkiem dochodowym w wysokości 539 mln euro oraz strata netto z działalności zaniechanej, która wyniosła 301 mln euro i obejmowała głównie dochód netto z 273 zamykanych sklepów DIA. Skorygowany o zdarzenia jednorazowe zysk netto grupy wyniósł 802 mln euro wobec 773 mln euro w 2017 roku.

Zdaniem Wojciecha Chromika, wynik Carrefoura w Polsce za pierwszy kwartał można ocenić za przyzwoity. - Rok temu wyniki były pod silną presją ograniczenia handlu w niedzielę a w tym roku mamy przecież tylko jedną niedzielę handlową w miesiącu – zwraca uwagę menedżer. I przypomina, że Carrefour od stycznia ubiegłego roku przechodzi restrukturyzację zaplanowaną na 5 lat. Oprócz redukcji kosztów i miejsc pracy, przewiduje mocne inwestycje w e-commerce.

Nisza po Piotrze i Pawle

W ostatnim czasie francuski detalista przejął kilka lokalizacji po sieci Piotr i Paweł, która w ciągu roku skurczyła się o kilkadziesiąt sklepów. Poznańska firma rodziny Woś miała opinię detalisty z segmentu premium. Czy ze względu na siłę zakupową i multiformatowość Carrefour mógłby pokusić się o zajęcie rynkowej niszy po Piotrze i Pawle?

Niektóre działania podejmowane przez Carrefour sugerują, że chce odpowiadać na potrzeby bogatszej części społeczeństwa. Na przykład oferuje w sklepach produkty niespotykane w innych sieciach. Sieć wypracowała i rozwija tak zwane kontrakty farmerskie – umowy handlowe, w których określony jest zarówno produkt, jak i ilość, jaką Carrefour zobowiązuje się odebrać od dostawcy. Pierwsze tego typu umowy sieć podpisała w 2018 roku. W tym roku, aby zapewnić klientom sklepów Carrefour dostęp do bogatej oferty lokalnych warzyw i owoców od polskich dostawców, współpraca jest nie tylko kontynuowana, ale i rozwijana. Na początku kwietnia do grona dostawców współpracujących z siecią w ramach kontraktów farmerskich dołączyło 10 nowych producentów. 

Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry Market Research w wywiadzie dla portalu dlahandlu.pl zwróciła uwagę na sklep Carrefoura w warszawskiej Promenadzie. - Carrefour Promenada wygląda zupełnie inaczej niż inne sklepy tej sieci. Dominuje tam asortyment świeży, w środku marketu jest restauracja, w ofercie sklepu znajdują się bardzo wyrafinowane produkty, ale obecna jest też oferta podstawowa. Co ważne, niezależnie od produktu, czy jest to pieczywo na śniadanie, czy langusta, wszystkie produkty w swojej kategorii są w dobrej cenie. To przyciąga klientów i Carrefour w Promenadzie radzi sobie znakomicie – mówi.

- To, co jest szczególnie istotne w sklepie Carrefour Promenada, to szeroka oferta produktów świeżych, cały czas poszerzana oferta produktów bio i layout sklepu zaprojektowany z myślą o wygodzie klienta, a nie wygodzie sklepu. Okazuje się, że można ustawić stoisko z pieczywem przy samym wejściu i ktoś, kto przyszedł po bułki na śniadanie nie musi przemierzyć całego sklepu tam i z powrotem. A jeśli ma aplikację Scan&Go, może zapłacić aplikacją i załatwić sprawę w minutę – dodaje Agnieszka Górnicka.

Zdaniem Macieja Krausa, przy problemach sieci Piotr i Paweł, Carrefour ma szansę stać się brandem economy-premium. – Sieć ma ciekawą ofertę produktową dla bogacącego się segmentu klientów, jednocześnie mając skalę na tyle dużą, żeby stanowić przeciwwagę dla Biedronki czy Lidla – tłumaczy ekspert. - Przewagą Carrefoura jest wielofomatowość i wykorzystanie efektu skali - dodaje.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7668
Ilość aktualnych ofert: 0
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.