Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

KER: Reklama napoju Dr Pepper dyskryminuje kobiety

Autor: wirtualnemedia.pl 26 marca 2015 11:14

KER: Reklama napoju Dr Pepper dyskryminuje kobiety Fot. www.drpepper.com

Według Komisji Etyki Reklamy facebookowy wpis ze zdjęciem promujący napój Dr Pepper (produkowany przez Orangina Schweppes Polska) poprzez wykorzystanie wizerunku skąpo ubranej kobiety i hasła twierdzącego, że miejsce kobiety jest w kuchni, powiela negatywne stereotypy i dyskryminuje kobiety - czytamy w wirtualnemedia.pl.

Komisja Etyki Reklamy rozpatrywała kilka skarg na zamieszczony 1 październiku ub.r. wpis na facebookowym fanpage’u napoju gazowanego Dr Pepper ze zdjęciem kobiety schylającej się do lodówki tak, że widać jedynie jej pośladki i nogi, oraz podpisem: „Wszystko na swoim miejscu! Pepper w lodówce, a kobieta w kuchni”.

W jednej ze skarg stwierdzono, że przekaz reklamy oparty jest na szowinistycznych emocjach, narusza dobre obyczaje, łamie przepisy konstytucji- równości mężczyzn i kobiet oraz ukazuje wyższość mężczyzny nad kobietą. W opinii kolejnego skarżącego poprzez wykorzystanie wspomnianego hasła reklama jest seksistowska, a do tego administratorzy fanpage’a wyśmiewają krytyczne komentarze.

- Reklama posługuje się seksizmem, by sprzedać produkt. W bezpośredni sposób przekazano informację, że miejsce kobiety jest w kuchni. Traktuje kobiety przedmiotowo i urąga ludzkiej godności - napisano w innej skardze. Następny skarżący stwierdził, że reklama odwołuje się do utartych, stereotypowych poglądów, które narzucają na żeńską część społeczeństwa zakorzenione w polskiej mentalności, przypisane do konkretnej płci role społeczne. W ten sposób utrwala w odbiorcach (szczególnie młodych) przekonanie, że kobiety można (a nawet powinno) traktować się w sposób przedmiotowy i wymagać od nich, określonych przez stereotypowy punkt widzenia zachowań.

Przedstawiciele Orangina Schweppes Polska nie zgodzili się z postawionymi im zarzutami. Tłumaczyli m.in. że fanpage Dr Pepper ma około 40 tys. fanów, co biorąc pod uwagę szacowaną liczbę użytkowników Facebooka w Polsce (16 mln) oznacza, że materiały publikowane na profilu mają stosunkowo niewielki zasięg.

- Zawierają one humorystyczny, często ironiczny, przekaz wizualny lub tekstowy, skierowany na wywołanie ożywionej dyskusji wśród fanów marki Dr Pepper. Należy przy tym zaznaczyć, iż część materiałów ma również autoironiczny i humorystyczny charakter, z dystansem podchodzący do wizerunku marki Dr Pepper - podkreślili.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    7,99

  • Śr

    5,21

  • Min

    2,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9469

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.