A. Faliński: Podatek handlowy przełoży się na niższe ceny dla dostawców i wyższe dla konsumentów

www.portalspozywczy.pl 17 maja 2019 09:12

TSUE uznał, ze zawieszony wskutek działania KE podatek handlowy nie jest formą pomocy publicznej, o co rzeczona KE go podejrzewała. Sprawa wszelako ma – moim zdaniem - nieco szerszy kontekst prawny i polityczno-gospodarczy - mówi serwisowi portalspożywczy.pl Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

- Nie komentuje się w cywilizowanym świecie wyroków sądu, więc ograniczę się, jako nie-prawnik, do zadania pytania. Pomoc publiczna uczyniona nie wedle obowiązujących w prawie zasad jest formą dyskryminacji lub przywileju i to nie zachodzi w polskim przypadku, ale czy potraktowanie podatku handlowego w tych jedynie kategoriach wyczerpuje sprawę dyskryminacji? Jako nie-prawnik sądzę, że chyba nie – przecież część rynku płaci podatki wedle dwustopniowej skali progresywnej (wedle wartości sprzedaży), a część nie - mówi serwisowi portalspożywczy.pl Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

- W dodatku skutki tego zabiegu skupiają się na partnerach biznesowych firm handlowych i na konsumentach, wywołując wcale nie pozytywne skutki, o czym w 2015 i 2016 obszernie pisano. Ponadto, pomoc publiczna zdaniem TSUE nie zachodzi, ale to nie rozwiązuje problemu dyskryminacji części uczestników rynku w Polsce - dodaje.

- Form dyskryminacji i skutków dyskryminacyjnych jest wiele, a wyrok TSUE nie zamyka sprawy dyskryminacji, w związku z podatkiem handlowym. Podobnie jak nie jest zamknięta sprawa dyskryminacji w związku z niedzielnym ograniczeniem handlu. Co i jak w tym względzie można postawić pod osąd antydyskryminacyjny pozostawiam jednak samym dyskryminowanym i ich organizacjom - tłumaczy.

Dodaje, że dostrzec można się coraz wyraźniejszy wachlarz ograniczeń handlu nowoczesnego pracującego na wszystkich w zasadzie powierzchniach, sieciowo i ze wsparciem nowoczesnych technologii. - Bo to i ograniczenia niedzielne i zapowiedzi „akcji akcyzowej” w stosunku do alkoholi i rewolucja w kosztach wprowadzania opakowań plastikowych (handel zaboli to podwójnie – poprzez współprace z producentami i w ramach linii marek własnych, gdzie handel staje się producentem). Do tego szereg „nowości” ogólnych, a to szereg opłat i cen urzędowych niemal w sferze energii, a to „koszyk” obowiązków w związku ze „split payment”, a to nowe reguły współpracy z ZUS itd. Decyzja TSUE trafia więc w niedobry dla handlu trend – wbrew socjalnej retoryce - uważa ekspert.

- Gospodarka ma się dobrze i oby jak najdłużej - koniunktura Polsce służy, ale powoli gaśnie. Czy jednak musi w handlu najszybciej? Skutki tego mogą być smutne – dla handlu i dla jego partnerów, nie mówiąc już o konsumentach. Skumulowany efekt takich zabiegów jak podatek handlowy ma charakter restrykcyjny wobec najefektywniejszej części sektora dystrybucji (handlu i jego obsługi) – sieci handlowych w hurcie i detalu - mówi Faliński.

Całość na portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    10,99

  • Śr

    6,71

  • Min

    4,49

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6551
Ilość aktualnych ofert: 303040

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.