Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Ceny warzyw i owoców zwiększyły inflację liczoną mdm.

Autor: pap 14 maja 2015 18:16

W kolejnych miesiącach skala deflacji będzie się zmniejszać - ocenia wiceminister finansów Artur Radziwiłł. Zaznaczył, że o wyższym od spodziewanego wskaźniku inflacji przesądził większy od zakładanych wzrost ceny żywności.

Wiceminister finansów Artur Radziwiłł zwrócił uwagę w komentarzu przekazanym PAP, że nieco wyższa od prognoz dynamika cen odnotowana w kwietniu (w ujęciu miesięcznym) wynikała przede wszystkim z wyższej od zakładanej przez MF skali podwyżek cen żywności. Jego zdaniem zwłaszcza wzrost cen owoców okazał się większy od wzorca sezonowego. 

"Można wstępnie szacować, że inflacja bazowa (tj. wskaźnik CPI po wyłączeniu cen żywności oraz cen energii) w kwietniu wzrosła do 0,3-0,4 proc. w skali rocznej (wobec 0,2 proc. przed miesiącem). Utrzymująca się od lipca 2014 r. deflacja cen towarów i usług konsumpcyjnych to efekt umiarkowanej presji płacowej i ujemnej luki produktowej (co przekłada się na niską inflację bazową) oraz wciąż niskich cen energii i żywności" - poinformował Radziwiłł.

"Obecnie przewidujemy, że w kolejnych miesiącach br. skala deflacji (w ujęciu rocznym) będzie nadal zmniejszać się, a szybkość tych zmian będzie w znacznym stopniu zależała od sytuacji na rynkach surowcowych" - dodał.

Wiceminister zaznaczył, że w kwietniu odnotowano przyspieszenie tempa wzrostu cen żywności (o 0,6 proc. mdm), co wynikało przede wszystkim ze wzrostu cen owoców i warzyw. Wyższe niż przed miesiącem były także ceny odzieży i obuwia (o 3,1 proc., co było zgodne z wzorcem sezonowym) oraz ceny transportu (o 0,9 proc., głównie w wyniku wzrostu cen paliw). Wpływ podwyżek cen w tych trzech grupach na wskaźnik CPI wyniósł 0,38 pkt. proc.

Radziwiłł wskazał, że w ujęciu rocznym największy spadek cen dotyczył transportu (9,1 proc.), odzieży i obuwia (5,1 proc.) oraz żywności i napojów bezalkoholowych (2,5 proc.), chociaż w przypadku tej ostatniej grupy skala spadku cen uległa wyraźnemu ograniczeniu (o 1,0 pkt. proc.). Natomiast najwyższy wzrost cen miał miejsce w łączności (4,9 prc.).

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    3,52

  • Min

    2,54

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9324

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 553718

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.