Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

KIG: Wprowadzenie podwyżki akcyzy na alkohol było błędem

Autor: dlahandlu.pl 31 marca 2015 20:40

Wprowadzona w 2014 roku przez 15 proc. podwyżka akcyzy wyłącznie na napoje spirytusowe to przykład niewłaściwego gaszenia pożaru czyli łatania dziury budżetowej. Polityka akcyzowa powinna być zrównoważona i uwzględniać długofalowe konsekwencje zmian stawek dla budżetu państwa i sektora gospodarczego - mówili eksperci w trakcie debaty pt. "Bilans podwyżki akcyzy – rynek i budżet państwa”, która odbyła się w Krajowej Izbie Gospodarczej.

Prezes Krajowej Izby Gospodarczej Andrzej Arendarski podkreślił, że nie ma prostej zależności pomiędzy podwyżką podatku a wzrostem wpływów budżetowych. Przypomniał także, że KIG od dawna zachęcała rządzących do dialogu i prowadzenia realnych konsultacji zmian przepisów dotykających biznes. W opinii Arenderskiego często dzięki prowadzeniu debaty udaje się ochronić gospodarkę przed wprowadzeniem wielu nietrafionych decyzji. W przypadku ostatniej podwyżki akcyzy na napoje spirytusowe zabrakło gotowości rządu do takiego dialogu.

Maciej Rapkiewicz, ekspert Instytutu Sobieskiego przypomniał, że po zapowiedzi 15 proc. podwyżki akcyzy na napoje spirytusowe Instytut przygotował ekspertyzę w której wskazywał, że przyjęte założenia są nierealistyczne, a zakładane wpływy budżetowe (7,4 mld zł, czyli w porównaniu z 2012 r.) nie zostaną osiągnięte. Zwracano uwagę m.in. na wysokie, już przed podwyżką, stawki podatków (akcyza oraz VAT) od wyrobów spirytusowych w Polsce - nie tylko w porównaniu z Ukrainą czy Białorusią, ale także sąsiadującymi państwami należącymi do UE, w tym Niemcami. W konsekwencji wskazywano, że optymalną, z punktu widzenia dochodów budżetu, byłaby umiarkowana podwyżka stawek akcyzy na wszystkie wyroby alkoholowe. Ministerstwo podjęło jednak inną decyzję.

Po podwyżce akcyzy w 2014 r. jedynie 64 proc. dużych i średnich firm z branży spirytusowej jest rentowne – zaznaczył Leszek Wiwała, prezes zarządu Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. Dodał, że wśród małych producentów sytuacja jest jeszcze trudniejsza. Podwyżka doprowadziła do 14 miesięcy spadku produkcji wyrobów spirytusowych i ogromnej destabilizacji rynku. W ubiegłym roku produkcja zmalała o 24 proc. Niska rentowność i spadek nakładów inwestycyjnych przełożyły się na gorsze niż zakładano wyniki handlu zagranicznego. Zamiast planowanego 10 proc. wzrostu wolumenu eksportowego w 2014 r. branża wysłała za granicę 3 proc. mniej wyrobów.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9393

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.