Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Konfederacja Lewiatan: Wódka i papierosy ratują nas przed deflacją

Autor: Konfederacja Lewiatan, dlahandlu.pl 16 lipca 2014 09:16

Jak podał GUS inflacja w czerwcu wyniosła 0,3 proc., r/r, a w ciągu miesiąca poziom cen w gospodarce nie zmienił się. - Niespodzianki nie było. Ceny wzrosły o 0,3 proc. Odnotowaliśmy spadek cen żywności i napojów bezalkoholowych. Przed deflacją uchroniły nas silne, kolejny już miesiąc z rzędu, wzrosty cen napojów alkoholowych i papierosów. To wzrost akcyzy na te produkty daje taki efekt. Na spadek cen żywności wpływ miały niższe ceny prawie wszystkich produktów, w tym owoców. Ciekawa jest sytuacja na rynku mięsa - komentuje Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

- Mimo spadku sprzedaży mięsa wieprzowego za naszą wschodnią granicę, jego ceny na rynku polskim nieznacznie, ale jednak rosną, co oznacza, że producenci i sprzedawcy poradzili sobie z problemem nadpodaży. W kolejnych 3-4 miesiącach, ceny żywności na pewno będą spadać, ale skala deflacji nie powinna być duża. Przed deflacją uchronił nas też wzrost opłat za najem mieszkań i wzrost cen za usługi telekomunikacyjne. Widać, że usługi telekomunikacyjne powoli stają się dobrem pierwszej potrzeby. To nie może być tylko efekt struktury rynku telekomunikacyjnego (oligopol, czyli rynek na którym działa niewiele firm, które konkurują między sobą głównie pozacenowo), ale także zmiany postrzegania usług telekomunikacyjnych przez klientów. Jeżeli bowiem nowe oferty wprowadzane przez operatorów sieci komórkowych pozwalają im zwiększać ceny na poziomie wielokrotnie wyższym od średniego wzrostu cen w gospodarce (o 2,5 proc. w stosunku do 0,3 proc.), to oznacza że nasz, klientów popyt na usługi telekomunikacyjne w niewielkim stopniu reaguje na wzrost cen - komentuje Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Zdaniem ekonomistki inflacja w 2. połowie roku będzie także bardzo niska i to nie ona (i deflacja w 3. kwartale br.) będzie miała decydujący wpływ na decyzje Rady Polityki Pieniężnej, lecz wyniki przemysłu i sprzedaży detalicznej, które w maju okazały się nieco słabsze niż w poprzednich miesiącach. A także wzrost wynagrodzeń i zatrudnienia. Ale i tu nie widać szans na presję inflacyjną mimo nominalnie wysokiego wzrostu wynagrodzeń.

W czerwcu największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały yższe ceny w zakresie łączności (o 2,4%) oraz rekreacji i kultury (o 0,5%), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,13 p. proc. i 0,03 p. proc. Niższe ceny żywności i napojów bezalkoholowych (o 0,3%), a także odzieży i obuwia (o 0,8%) obniżyły ten wskaźnik odpowiednio o 0,08 p. proc. i 0,04 p. proc. 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9562

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 565497

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.