Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

KPMG: Główny kanał dystrybucji piwa stanowią małe punkty detaliczne

www.portalspozywczy.pl 26 listopada 2014 19:33

Z raportu KPMG „Rynek napojów alkoholowych w Polsce 2014" wynika, że w 2013 roku 19 proc. wolumenu sprzedaży detalicznej piwa w Polsce przypadało na kanał on-trade, tj. głównie puby, bary, kawiarnie i restauracje. To najwięcej ze wszystkich kategorii napojów alkoholowych. Porównanie z innymi krajami pokazuje jednak, że rola kanału on-trade na polskim rynku piwa jest stosunkowo niewielka. Przykładowo, wg Euromonitor International Węgrzy i Słowacy kupują w kanale on-trade blisko 30 proc. piwa, Czesi - 42 proc., zaś Brytyjczycy - aż 52 proc.

Jak wynika z badania ankietowego KPMG, 38 proc. konsumentów piwa w ciągu ostatniego roku kupowało je w pubie, barze lub kawiarni. Relatywnie często Polacy decydują się także na spożywanie piwa w restauracji (23 proc. ankietowanych), w klubach i dyskotekach oraz czasowych punktach sprzedaży (po 18 proc.). W miarę jak Polacy bogacą się i coraz chętniej „wychodzą na miasto", w dłuższym terminie można spodziewać się stopniowego wzrostu znaczenia on-trade w strukturze dystrybucji, jednak rewolucji na miarę południowych sąsiadów spodziewać się nie należy.

Producenci największy potencjał wzrostu dostrzegają w pubach i barach. Są to głównie małe i średnie browary, które jak dotąd nie były powszechnie obecne w tym kanale, zagospodarowanym przez największych producentów. Ci z kolei podczas wywiadów przyznawali, że nie planują dalszych znaczących inwestycji w on-trade, ze względu na wysokie koszty zbudowania silnej pozycji w tym stosunkowo niewielkim kanale dystrybucji.

Bardzo duże znaczenie dla rynku piwa mają stopniowe, ale gruntowne zmiany w kanałach dystrybucji off-trade. Jak wynika z danych Euromonitor International, w okresie 2008-2013 udział dyskontów w wolumenie sprzedaży off-trade wzrósł z 8 proc. do 14 proc., zaś supermarketów - z 10 proc. do blisko 14 proc. Wzrost ten odbywał się kosztem hipermarketów (spadek z 14 proc. do 12 proc.) oraz małych punktów detalicznych (spadek z 67 proc. do 60 proc.) - czytamy w raporcie „Rynek napojów alkoholowych w Polsce 2014".

Odpowiedzi respondentów przepytywanych przez KPMG potwierdzają, że supermarkety i dyskonty są już równie popularnym miejscem zakupu piwa, jak hipermarkety. I to właśnie w tych kanałach producenci widzą największy potencjał wzrostu w przyszłości. Pomimo tych zmian, główny kanał dystrybucji dla piwa ciągle stanowią małe punkty detaliczne, przy czym coraz większą rolę odgrywają sklepy usieciowione, a coraz mniejszą - niezależni detaliści.

Konsumenci piwa są do tego kanału mocno przywiązani - aż 62 proc. kupuje piwo w sklepach spożywczych, zaś 34 proc. w sklepach monopolowych. Nieco rzadziej kupują piwo na stacjach benzynowych (20 proc.) czy w sklepach wysoko wyspecjalizowanych (13 proc.). Te ostatnie zasługują jednak na szczególną uwagę. Choć producenci piwa generalnie nie wiążą z drobnym handlem większych nadziei na wzrost sprzedaży, sklepy specjalistyczne są pod tym względem wyjątkiem - wzrostu ich znaczenia w sprzedaży piwa spodziewa się blisko połowa badanych firm.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9302

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.