Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

PKPP Lewiatan: Konsumpcja może się ożywić w II kwartale

Autor: PKPP Lewiatan, www.dlahandlu.pl 12 lutego 2013 09:50

W ubiegłym roku gospodarstwa domowe znacznie bardziej niż wynikałoby to z minimalnego spadku realnych wynagrodzeń ograniczyły skłonność do konsumpcji. Przyczyną tego zjawiska jest obawa o sytuację na rynku pracy, zwłaszcza niepokój o zatrudnienie i utrzymanie dotychczasowych dochodów. W IV kwartale br., licząc rok do roku, spożycie indywidualne spadło bowiem o 1,1 proc. Ten stan rzeczy będzie bardzo trudno zmienić. Gospodarstwa domowe zaczną odważniej wydawać pieniądze, jeśli uwierzą, że nie dotkną ich masowe zwolnienia i utrata dochodów. Raczej nie ma co liczyć, aby stało się to w I kwartale br. - komentuje Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.

Dynamika spożycia indywidualnego może być ujemna także w I kwartale br. Dopiero pod koniec drugiego kwartału możemy się spodziewać, że konsumenci zaczną, mniej ostrożnie wydawać pieniądze na bieżącą konsumpcję - dodaje ekonomistka PKPP Lewiatan.

Realne przeciętne wynagrodzenie w ubiegłym roku w stosunku do 2011 roku obniżyło się o 0,1 proc. - podał GUS.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    3,52

  • Min

    2,54

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9231

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.