Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Polacy uważają, że warto zapłacić więcej za pieczywo o wyższej jakości

Autor: portalspozywczy.pl, Mintel 28 kwietnia 2014 16:27

Według danych Mintela, w 2012 roku spożycie pieczywa paczkowanego per capita wyniosło w Polsce 5,8 kg i wobec roku 2007 (6,6 kg), spadło o 12 proc. - Spadek konsumpcji chleba z produkcji masowej to, wśród innych czynników, efekt wzrastających cen i pogarszającej się jakości - komentują analitycy Mintel.

Jak podkreślają przedstawiciele Mintela, chodzi tu o chleb pakowany, produkowany przemysłowo, sprzedawany za pośrednictwem wielu kanałów sprzedaży. Dane nie obejmują chleba produkowanego metodą rzemieślniczą (a więc np. sprzedawanego luzem).
W porównaniu do innych krajów Europy, spożycie chleba "przemysłowego" w Polsce pozostaje daleko w tyle. Dla przykładu, w Holandii wynosi ono 43,4 kg na osobę na rok, w Finlandii 31,4 kg, w Wielkiej Brytanii 29,6 kg, w Szwecji 20,5 kg, a w Niemczech 13,5 kg.
Warto dodać na marginesie, iż w krajach Europy Zachodniej pieczywo "przemysłowe", w tym paczkowane, stanowi większość rynku pieczywa. W Polsce na wciąż wysokim poziomie utrzymuje się spożycie pieczywa "rzemieślniczego", a więc produkowanego przez lokalne piekarnie, często sprzedawanego w sklepie firmowym. Według danych GUS, w 2013 roku Polacy spożyli łącznie nieco ponad 50 kg pieczywa na osobę. Analizując dane Mintela należy wziąć to pod uwagę.
Zdaniem analityków Mintela, spadek spożycia chleba w Polsce to między innymi efekt obniżania się jakości produktów, ponieważ przedsiębiorcy szukają sposobów na obniżenie kosztów produkcji. Inne czynniki wpływające na zjawisko spadku spożycia pieczywa to: moda na diety, na przykład bezglutenowe, rosnąca liczba osób wypiekających chleb w domu, a także coraz szybsze tempo życia, które sprzyja sięganiu po alternatywne dla chleba przekąski.
Na rynek pieczywa wpływa także coraz większa popularność produktów pro-zdrowotnych. Z tego względu rośnie segment chleba produkowanego rzemieślniczo, ponieważ wiele osób postrzega go jako produkt zdrowszy i lepszej jakości niż chleb odpiekany z pieczywa mrożonego. Trend ten jest napędzany przez rosnącą liczbę piekarni rzemieślniczych, a także nowy format, który pojawił się w największych miastach - piekarni rzemieślniczej połączonej z kawiarnią. Przykładami takich konceptów na rynku warszawskim są: Café Vincent, Charlotte oraz Sam.

Według badań przeprowadzonych przez Mintela, ponad 80 proc. Polaków, którzy zadeklarowali, iż zjedli lub kupili chleb w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, przyznało, iż warto zapłacić więcej za pieczywo o wyższej jakości. 66 proc. byłoby zainteresowanych spróbowaniem chleba o wysokiej zawartości białka, co sugeruje gotowość do poszukiwania dodatkowych korzyści zdrowotnych w chlebie. - Konsumenci zdają sobie sprawę, że wysokiej jakości pieczywo, często wzbogacone dodatkami np. w postaci różnych ziaren i wykonane z pełnoziarnistej mąki, może stać się pożywnym składnikiem codziennej diety - komentują analitycy Mintela.
Ich zdaniem jednym z kluczowych czynników, które będą kierować uwagę konsumentów na sektor piekarniczy, będą nowe produkty. W 2013 roku 35 proc. nowych produktów stanowiły produkty bez dodatków i/lub konserwantów, 19 proc. - produkty naturalne, a 15 proc. - z pełnego ziarna. 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,98

  • Śr

    3,46

  • Min

    2,55

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8660

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 555168

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.