Rybny hejt: łosoś i panga są passe

www.portalspozywczy.pl 8 kwietnia 2019 17:34

- Zmiany spożycia wśród poszczególnych gatunków ryb są wyraźne. Nazywam to hejtem rybnym. Obecnie mamy dwie ofiary owego hejtu: panga, której spożycie spadło z 3 kg do 0,3 kg oraz, szczególnie w ostatnich dwóch latach, łososie, których spożycie spadło w 2018 r. o 31,4 proc. W najbliższej przyszłości dołączyć do nich może niestety karp - mówił Krzysztof Hryszko, ekspert Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej podczas VI Kongresu Rybnego w Gdyni.

Krzysztof Hryszko przypomniał, że kwoty połowowe na dorsza są zmniejszane co roku.

- Efektem są dynamiczne wzrosty cen tej ryby w ostatnich trzech latach, odpowiednio o 6,5 proc. w 2016 r., 6,2 proc. w 2017 r. i 16,1 proc. w 2018 roku. Ostatnie dwa lata są z kolei łaskawe dla przetwórców łososia, który notuje spadki cenowe rzędu 2-3 proc. po wzroście o 37 proc. w 2016 r. Wydaje się, że w 2019 r. cena łososia również się nie zmieni i wyniesie ok. 6,40 euro za kg - dodał.

Przedstawiciel IERiGŻ zauważył, że eksport ryb z Polski w 2018 r. wzrósł o 6,2 proc., a wolumenowo o 11,9 proc.

- Pierwszy wniosek jest taki, że w 2018 r. bardzo wzrosła rentowność przetwórstwa w oparciu o surowce importowane. Pierwszy raz po 2004 r. odnotowaliśmy dodatnie saldo handlu zagranicznego, co cieszy, bo ten eksport pokrył nam nie tylko zakupy importowe, ale także konsumpcję krajową - dodał.

Hryszko zwrócił uwagę na gigantyczną przewagę łososi w polskim handlu zagranicznym.

- Ich udział wyniósł ok. 55 proc., a wartościowo 5,4 mld zł. Kolejne śledzie to już przepaść, niewielki minus na śledziach wynika ze spadku cen. Warto zauważyć rosnący eksport mintajów i makreli, zwłaszcza tych pierwszych, które zaliczyły wzrost o 50 proc. rok do roku - dodał.

Główne kierunki handlowe dla polskiego przemysłu rybnego pozostają niezmienne. Najwięcej ryb trafia do Polski z Norwegii, a głównym partnerem w eksporcie są Niemcy.

- Z punktu widzenia brexitu warto zauważyć, że Wielka Brytania jest naszym piątym partnerem handlowym. W 2018 r. wysłaliśmy tam 20 tys. ton ryb o wartości 450 mln zł. Po stronie eksportu ładnie rozwija się Wietnam. Kierujemy tam na razie filety z łososi, ale jeśli rynek dobrze się otworzy łososiami, nie widzę przeszkód żeby wysyłać tam również inne produkty. Warto zwrócić uwagę na silną koncentrację na Europie, która odpowiada za 93 proc. wartości naszego eksportu i 84 proc. importu - dodał.

Ekspert IERiGŻ podał, że w 2018 r. na polski rynek trafiło 472 tys. ton ryb, co stanowi wzrost o 1,4 proc.

- Zmiany wśród poszczególnych gatunków ryb są wyraźne. Nazywam to hejtem rybnym. Obecnie mamy dwie ofiary owego hejtu: panga, której spożycie spadło z 3 kg do 0,3 kg oraz, szczególnie w ostatnich dwóch latach, łososie, których spożycie spadło w 2018 r. o 31,4 proc. Łososie zawsze były drogą rybą, ale do spadków przyczyniły się niewątpliwie różne informacje medialne. W najbliższej przyszłości dołączyć do nich może niestety karp. Przez ostatnie dwa lata obserwowaliśmy nagonki medialne na tę rybę. W 2018 r. karp zanotował co prawda wzrost spożycia o 9 proc., ale mam złe przeczucia - dodał.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7280
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.