Rynek marek własnych wzrośnie o 17 proc.

www.portalspozywczy.pl 5 grudnia 2013 12:44

Według szacunków zawartych w raporcie firmy PMR rynek marek własnych w Polsce wzrośnie o 17 proc. w 2013 roku i osiągnie wartość 41,4 mld zł. W konsekwencji dynamicznego wzrostu sprzedaży rośnie udział tego asortymentu w wartości rynku spożywczego. W 2013 roku wzrósł on jeszcze bardziej niż w latach poprzednich - o 2,4 p.p.

Według danych firmy PMR wartość rynku marek własnych w ciągu ostatnich pięciu lat podwoiła się i urosła z 20,9 mld zł w 2009 r. do wspomnianych już 41,4 mld zł w roku obecnym. 

Według ekspertów firmy PMR wysoka dynamika sprzedaży produktów pod markami detalistów jest efektem kilku czynników. Jednym z nich jest trudniejsza sytuacja ekonomiczna kraju przejawiająca się w niższym niż w 2012 r. wzroście PKB, wyższym poziomie bezrobocia oraz wolniejszym wzroście konsumpcji indywidualnej. To powoduje, że konsumenci starają się oszczędnie gospodarować swoimi budżetami domowymi i częściej sięgają po produkty pod markami własnymi, które pozwalają im nie tylko na tańsze ale również na racjonalne zakupy.

- Zmienia się podejście kupujących - cena nie jest już podstawowym czy jedynym czynnikiem wyboru. Konsumenci coraz częściej kierują się stosunkiem ceny do jakości, stąd oferta marek własnych średniego segmentu cenowego, charakteryzujących się dobrą jakością, ładnym opakowaniem oraz ceną o 30 proc. niższą od produktów markowych, stała się dla nich naprawdę atrakcyjna - mówi Patrycja Nalepa, starszy analityk handlu w PMR.
I dodaje: - Polacy przekonali się do marek własnych, wiedzą co to za produkty, jakie niosą korzyści i świadomie ich poszukują. Do wzrostu sprzedaży marek własnych przyczynia się również rosnąca oferta detalistów, rozszerzanie i pogłębianie asortymentu, ale również jego weryfikacja i dopasowanie do zmieniających się potrzeb konsumentów.

Polski rynek marek własnych rozwija się, jednak na drodze jego wzrostu stoją pewne specyficzne uwarunkowania, takie jak duże rozdrobnienie detalistów i stosunkowo mała koncentracja handlu, u których podstaw leży rozkład demograficzny kraju z dużym odsetkiem Polaków mieszkających w małych miasteczkach i na wsiach. Wraz z postępującą konsolidacją handlu udział marek własnych będzie się zwiększał.
Kolejne sieci handlowe bardzo inwestują w produkty private label. I tak dla przykładu liczba produktów marki własnej w sklepach Intermarche wzrosła od września 2011 r. do listopada 2013 z 1640 do 2010, w sklepach Piotr i Paweł z 71 do ok. 500, placówkach Almy z 263 do 617, Stokrotki 290 do 411, zaś w sklepach sieci Polomarket z 900 do ok. 950.

Coraz więcej marek własnych pojawia się także w najmniejszych sklepach osiedlowych. Doskonałym przykładem jest sieć Żabka, w sklepach tej sieci liczba towarów private label wzrosła od września 2011 do listopada 2013 z 250 do ok. 400. W placówkach Lewiatana liczba produktów sieciowych zwiększyła się z 195 do ok. 250, zaś w sklepach Społem pojawiło się ok. 140 towarów marki własnej.
Największe udziały marki własnej mają w swoim portfolio hipermarkety oraz dyskonty, w przypadku tych ostatnich udział marki własnej w proponowanym asortymencie waha się od ok. 60 do 90 proc. Należy jednak dodać, że to się zmienia. Dynamicznie rozwijające się sieci dyskontowe zwiększają wolumen sprzedanych produktów typu private label , jednocześnie wprowadzają na półki coraz więcej produktów brandowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,95

  • Śr

    3,87

  • Min

    2,57

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6565

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.