Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

W 2013 roku Polacy wydali na napoje alkoholowe ponad 41 mld zł

www.portalspozywczy.pl 13 listopada 2014 14:25

W 2013 roku Polacy kupili napoje alkoholowe o wartości detalicznej ponad 41,1 mld zł. Kluczowy udział w sprzedaży miało tradycyjnie piwo (47 proc.) oraz wódka (30,7 proc.). Stopniowo rośnie jednak udział win gronowych, whiskey, likieru, nalewek i smakowych napojów spirytusowych.

Jak wynika z badania KPMG, coraz więcej Polaków wybiera produkty wysokiej jakości i marki o charakterze premium (31 proc.), jednocześnie aktywnie poszukując jak najlepszego stosunku ilości lub jakości do ceny (26 proc.). Na rynku piwa i napojów spirytusowych szczególnie wyraźny jest trend innowacyjny, zgodnie z którym konsumenci poszukują nowych, oryginalnych lub mało znanych produktów.

Piwo i wódka to kategorie od lat dominujące na polskim rynku. Posiadają dużą grupę regularnych konsumentów - przynajmniej kilka razy do roku sięga po nie odpowiednio 73 proc. i 43 proc. dorosłych. Ich pozycja jednak stopniowo słabnie, w miarę, jak konsumenci eksplorują inne kategorie. Na pozycję wódki wpływają także zmiany regulacyjne, tj. wzrost stawki akcyzy na alkohol etylowy w 2014 roku.

W miejsce powoli kurczącej się sprzedaży wódki oraz ustabilizowanej sprzedaży piwa coraz większy udział w wydatkach na napoje alkoholowe zdobywają wina gronowe (6,3 proc.), whisk(e)y (4,3 proc.) oraz likiery, nalewki i smakowe napoje spirytusowe (5,4 proc.).

Rynek napojów alkoholowych zmienia się pod wpływem trzech kluczowych trendów konsumenckich. - Po pierwsze, Polacy szukają produktów wyższej jakości i marek kojarzonych z wyższą wartością, co przekłada się na premiumizację wielu kategorii. Widzimy także silny trend innowacyjny, wynikający z dużej otwartości konsumentów na nowości i próbowanie nowych smaków. Równolegle na rynek ciągle silnie oddziałuje trend, który można określić jako value for money, czyli poszukiwanie jak najlepszej ceny w stosunku do wartości produktu, polowanie na promocje cenowe i okazje - mówi Andrzej Bernatek, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef grupy doradczej dla rynku dóbr konsumpcyjnych w KPMG w Polsce.

Skutkiem premiumizacji na rynku piwa jest dynamiczny rozwój segmentu piw specjalnych, tj. piw dolnej fermentacji wychodzących poza typowy eurolager oraz piw górnej fermentacji. 

Przejawem premiumizacji jest także bardzo silny wzrost sprzedaży whisk(e)y. W ciągu ostatniego roku ten rodzaj alkoholu pił co drugi dorosły Polak, zaś 21 proc. - kilkukrotnie w ciągu roku. W 2013 roku sprzedano 19 mln litrów whisk(e)y o wartości 1,8 mld zł, sześciokrotnie więcej niż w 2004 roku pod względem wolumenu sprzedaży i pięciokrotnie pod względem wartości. Co więcej, branża spodziewa się dalszego wzrostu kategorii nawet o 8-9 proc. rocznie w 2014 i 2015 roku. 



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,98

  • Śr

    3,41

  • Min

    2,55

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9380

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 551164

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.