Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

W 2014 r. ceny żywności spadły o 0,9 proc.

Autor: GUS, dlahandlu.pl 15 stycznia 2015 14:58

W  2014 r. ceny żywności spadły o 0,9 proc.

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w grudniu 2014 r., w stosunku do poprzedniego miesiąca, obniżyły się o 0,3 proc. - podał GUS. Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie niższe ceny w zakresie transportu (o 2,4 proc.), a także odzieży i obuwia (o 1,1 proc.), które obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,21 p. proc. i 0,05 p. proc.

W całym 2014 r. ceny żywności obniżyły się w porównaniu z 2013 r. o 0,9 proc. (wobec wzrostu o 2,2 proc. obserwowanego w 2013 r.).

Najbardziej potaniał cukier (o 28,8 proc.). Niższe były ceny warzyw (o 3,6 proc.), ryżu (o 3,5 proc.), owoców (o 2,8 proc.) i mąki (o 2,6 proc.). Mniej niż w 2013 r. konsumenci płacili za tłuszcze roślinne (o 1,7 proc.) oraz mięso (przeciętnie o 1,1 proc., w tym mięso wieprzowe – o 3,0 proc., drobiowe – o 2,8 proc., wołowe – o 1,1 proc., przy wzroście cen mięsa cielęcego – o 0,7 proc. i wędlin – o 0,3 proc.). Tańsze niż w 2013 r. były także kasze i ziarna zbóż (o 0,6 proc.) oraz pieczywo (o 0,2 proc.). Ceny ryb i owoców morza pozostały na poziomie notowanym w 2013 r.

Odnotowano natomiast wzrost cen masła (o 2,5 proc.), a także artykułów w grupie „mleko, sery i jaja” (przeciętnie o 2,3 proc., w tym mleka – o 5,0 proc., serów i twarogów – o 3,5 proc., jogurtów, śmietany, napojów i deserów mlecznych – o 3,4 proc., przy spadku cen jaj – o 6,3 proc.). Więcej niż w 2013 r. płacono również za makarony i produkty makaronowe (o 0,8 proc.). W 2014 r. konsumenci mniej niż w 2013 r. płacili za napoje bezalkoholowe (o 0,3 proc., wobec wzrostu o 0,3 proc. w 2013 r.), w tym za kawę – o 1,7 proc., wody mineralne lub źródlane – o 0,7 proc., soki owocowe – o 0,1 proc., przy wzroście cen kakao i czekolady w proszku – o 4,3 proc., herbaty – o 0,9 proc. oraz soków warzywnych i owocowo-warzywnych – o 0,5 proc. Więcej niż w 2013 r. płacono za wyroby tytoniowe – o 7,0 proc. oraz napoje alkoholowe – o 1,9 proc., na co w istotny sposób wpłynęła podwyżka na początku 2014 r. stawek podatku akcyzowego (w 2013 r. odnotowano wzrost odpowiednio o 7,5 proc. i 1,1 proc.)

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,26

  • Śr

    4,13

  • Min

    3,39

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9558

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 550351

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.