W listopadzie poprawiły się nastroje polskich konsumentów

Autor: PAP 29 listopada 2013 13:55

W listopadzie poprawiły się nastroje polskich konsumentów - wynika z listopadowych badań TNS Polska dotyczących klimatu konsumenckiego.

Zgodnie z raportem w listopadzie wskaźnik klimatu konsumenckiego (TNS Consumer Index) wyniósł minus 21,6 pkt, niemniej wzrósł o 7,7 pkt proc. wobec października br. Poprawiły się także elementy składowe głównego wskaźnika.

Wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju wynosi minus 28,5 pkt, co oznacza wzrost o 9 pkt proc. w porównaniu z październikiem. Wzrosły też wszystkie trzy podwskaźniki, które tworzą wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju. "O 11 punktów procentowych poprawiła się ocena prognozy zmian w ciągu najbliższego roku. Natomiast ocena zmian w sytuacji ekonomicznej wzrosła o 9 punktów procentowych, a ocena obecnej sytuacji ekonomicznej Polski poprawiła się o 7 punktów procentowych" - napisano w komunikacie TNS Polska.

Z danych wynika, że 5 proc. Polaków dobrze ocenia ogólną sytuację ekonomiczną Polski, 56 proc. ocenia częściowo dobrze/ częściowo źle, a 38 proc. - źle. (Dane nie sumują się do 100 proc., co wynika z zaokrągleń dokonanych przez TNS Polska).

Jednocześnie 7 proc. badanych uważa, że obecnie sytuacja jest lepsza niż rok temu, 43 proc., że gorsza, a 50 proc., że taka sama. Natomiast 14 proc. badanych jest zdania, że za rok ogólna sytuacja ekonomiczna kraju będzie lepsza niż obecnie, 30 proc., że będzie gorsza, a 56 proc., że się nie zmieni.

Zgodnie z komunikatem wskaźnik oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych wyniósł minus 14,60 pkt, co oznacza wzrost w porównaniu z październikiem o 6,5 pkt proc. "Fakt, że wskaźnik poprawił się, jest spowodowany wzrostem poszczególnych podwskaźników, które go tworzą. Wskaźnik oceny zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego wzrósł o 7 punktów procentowych, natomiast wskaźnik rocznej prognozy sytuacji finansowej gospodarstwa domowego poprawił się o 6 punktów procentowych" - napisano w raporcie.

Z badania wynika, że 9 proc. badanych uważa, że sytuacja finansowa ich gospodarstwa domowego poprawiła się w ciągu ostatniego roku, 31 proc., że jest gorsza, a 60 proc., że się nie zmieniła. 13 proc. sądzi, że w nadchodzącym roku sytuacja finansowa się poprawi, 20 proc. - że się pogorszy, a 67 proc. - że się nie zmieni.

TNS Polska wyjaśniło, że wskaźnik klimatu konsumenckiego (TNS Consumer Index) jest uśrednioną wartością indeksu percepcji sytuacji ekonomicznej kraju oraz indeksu oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych. Może przyjmować wartości od minus 100 do 100 i odnosi się do ogólnego nastroju ekonomicznego konsumentów, wynikającego z percepcji ekonomicznej sytuacji kraju oraz kondycji finansowej gospodarstw. Im wyższa (dodatnia) jest wartość wskaźnika, tym bardziej pozytywny, optymistyczny jest klimat konsumencki.

Zgodnie z komunikatem TNS Polska badanie nastrojów ekonomicznych przeprowadzono w dniach 8-15 listopada na ogólnopolskiej, reprezentatywnej grupie 1000 mieszkańców Polski w wieku 15 lat i więcej. Respondentów pytano o opinie na temat sytuacji ekonomicznej kraju oraz sytuacji finansowej gospodarstw domowych.
Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6231

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.