Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Wzrosną ceny papierosów i mocnych alkoholi

Autor: PAP 31 grudnia 2013 15:31

1 stycznia 2014 r. wejdzie w życie podwyżka akcyzy na papierosy i mocne alkohole, choć wyższe ceny w sklepach zobaczymy nieco później. Resort finansów szacuje, że papierosy mogą podrożeć o ok. 1 zł na paczce, a półlitrowa butelka wódki o ok. 1-1,5 zł.

Podwyżkę akcyzy zaplanowano w tzw. ustawie okołobudżetowej na 2014 r. Przewiduje ona 15 proc. wzrost podatku na wyroby spirytusowe. Zdaniem resortu finansów zmiana stawki może skutkować podwyżką ceny butelki o 1-1,5 zł na butelce wódki, niemniej o ostatecznej skali podwyżki zadecydują producenci.

Biuro prasowe MF wyjaśniło PAP, że wzrost stawki akcyzy na wyroby spirytusowe nie wiąże się ze zmianą obowiązującego wzoru znaku akcyzy, czyli banderoli naklejanej na butelki. Ponadto przepisy nie określają ustawowego terminu do kiedy wyroby spirytusowe oznaczone znakami akcyzy muszą być sprzedane. Oznacza to, że alkohol z wyższą akcyzą możemy zobaczyć na półkach sklepowych dopiero, gdy sprzedane zostaną trunki wyprodukowane i opodatkowane stawką obowiązującą do końca 2013 r.

Ministerstwo wskazało, że stawka akcyzy na alkohol etylowy nie była w Polsce zmieniana od 1 stycznia 2009 r., kiedy to podniesiono ją o 9 proc. Tymczasem inflacja od tamtej pory wyniosła prawie 15 proc. co, - zdaniem MF - oznacza spadek realnego obciążenia podatkowego napojów spirytusowych w ciągu tego okresu. "Wielkość proponowanej w ustawie okołobudżetowej podwyżki (...) jest zatem równa realnemu spadkowi obciążeń" - poinformowano. Zmiana ma dać budżetowi dodatkowe ok. 780 mln zł.

Według MF argumentem za podwyższeniem akcyzy na alkohol jest także realizacja ciążących na administracji państwa działań zmierzających m.in. do wychowania w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Rosnące ceny wpływają bowiem na zachowania konsumentów, mogą zachęcić do ograniczenia spożycia lub całkowitej rezygnacji z zakupu alkoholu.

Podobny mechanizm dotyczy także wyrobów tytoniowych, choć w tym przypadku jako główny powód podwyżki wskazywano wymogi unijne. Zgodnie z regulacjami UE do 2018 r. akcyza na wyroby tytoniowe ma wynieść docelowo 60 proc. średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży papierosów dopuszczonych do konsumpcji, nie mniej niż 90 euro na 1000 sztuk.

Ustawa okołobudżetowa przewiduje, że 1 stycznia 2014 r. akcyza na wyroby tytoniowe wzrośnie o 5 proc., co może przynieść budżetowi ok. 345 mln zł dodatkowych wpływów w skali roku.
Biuro prasowe MF wyjaśniło, że do końca lutego mogą być sprzedawane papierosy ze starymi znakami akcyzy i opodatkowane stawką obowiązującą do końca 2013 r. Najpóźniej 1 marca 2014 r. w sklepach i kioskach muszą znaleźć się papierosy z nowymi banderolami i opodatkowane wyższą akcyzą.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • OLA 2014-01-04 12:23:58

    ŚWIETNA DECYZJA DLA "MET" I CZARNEGO GŁÓWNIE ZE WSCHODU EKSPORTU. GRATULUJE.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    3,51

  • Min

    2,54

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9393

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.