Znaczny spadek na rynku dań gotowych

Autor: GfK Polonia 13 lutego 2014 13:17

W 2013 roku rynek pakowanych dań gotowych w Polsce zanotował zarówno w ujęciu ilościowym, jak i wartościowym, znaczny spadek w odniesieniu do roku poprzedniego - wynika z danych instytutu GfK Polonia, którego analitycy przewidują utrzymanie się negatywnego trendu w 2014 roku.

W 2013 roku co trzecie polskie gospodarstwo domowe kupiło produkty z kategorii pakowanych dań gotowych, wydając na nie średnio 25 zł. W skali całego kraju daje to zakupy w łącznej ilości 13 500 tys. kg, czyli o 16 proc. mniej niż w roku 2012. Przekłada się to na wydatki na poziomie 105 300 tys. zł, co oznacza 14-proc. spadek w porównaniu do roku poprzedniego.

W minionym roku pojedyncze gospodarstwo domowe dokonało zakupu pakowanych dań gotowych średnio 3,5 razy i kupiło przeciętnie 3,2 kg produktów z tej kategorii. Wartość zakupu podczas pojedynczej wizyty w sklepie wynosiła przeciętnie 7 zł.
Biorąc pod uwagę miejsce zakupu pakowanych dań gotowych, zaobserwowano duże i rosnące znaczenie dyskontów. W 2013 roku zakupiono w nich prawie 40 proc. całkowitego rocznego wolumenu tej kategorii. 16 proc. gospodarstw domowych kupowało dania gotowe w dyskontach, podczas gdy w hipermarketach i supermarketach - po 10 proc.

Udział produktów markowych w rynku pakowanych dań gotowych szacuje się na poziomie 60 proc. Wśród marek własnych największe znaczenie mają produkty sieci Biedronka i Lidl. W 2013 roku produkty markowe w kategorii dań gotowych zakupiło 23 proc. polskich gospodarstw domowych (spadek z 27 proc. w 2012 r.). Marki własne sieci kupowało 17 proc. gospodarstw (w porównaniu do 19 proc. w 2012 r.).

Spadkowy trend w zakupach kategorii pakowanych dań gotowych zauważalny jest we wszystkich segmentach rynku, w tym wśród produktów o największym znaczeniu w kategorii, czyli różnego rodzaju fasoli oraz gołąbków, stanowiących prawie połowę w wolumenie zakupów całej kategorii.
Dane pochodzą z panelu gospodarstw domowych GfK Polonia, którego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • dobry serek plesniowy 2014-02-15 16:29:24

    Nic dziwnego, jak takie coś można jeść i być zdrowym. Same zagęstniki i sztuczne aromaty....smacznego.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,99

  • Śr

    5,51

  • Min

    2,49

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8047

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 554491

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.