Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Żywność z fabryki przyszłością rolnictwa

Autor: PAP 4 czerwca 2015 19:44

Żywność wytwarzana nie na polu, ale w fabryce - oto przyszłość rolnictwa. Wszystko dzięki biologii molekularnej, która zastąpi ziemię i krowę. Tak przynajmniej twierdzą naukowcy. A ostatnio także inwestujący w nich biznesmeni.

- Do 2030 r. klasa średnia w skali globalnej podwoi się, a nawet potroi, pociąga to za sobą konieczność zwiększenia produkcji żywności o 100 proc. Już dziś potrzebujemy ogromnych inwestycji w technologie podnoszące wydajność rolnictwa - od prostych systemów pogodowych, dostępnych na smartfony w krajach rozwijających się, po rolnictwo oparte na analizie big data w krajach rozwiniętych - wyjaśnia Adam Anders z funduszu Anterra Capital, który inwestuje w technologie żywności i rozwiązania dla rolnictwa.

Adam Anders i Rob Leclerc przekonywali w czasie wiedeńskiego Pioneers Festival, że w najbliższych dekadach nastąpi jakościowa zmiana w rolnictwie, które dotąd opierało się na intuicji rolników z jednej strony oraz na wykorzystywaniu niszczących środowisko naturalne pestycydów z drugiej.

- Możemy uczynić rolnictwo obszarem, którego funkcjonowanie będzie oparte na twardych danych, dostarczanych przez Internet Rzeczy i analitykę danych. Dziś otrzymujemy plony tylko z 60 proc. upraw - tracimy resztę w wyniku ich niedostosowania do zmian pogodowych, zmiennych warunków glebowych itp. Co gorsza, marnujemy blisko 40 proc. już wytworzonej żywności. Zmiany cywilizacyjne wymuszają działanie - przekonuje Rob Leclerc.

Perumal Gandhi, założyciel firmy, która opracowała proces syntetycznego produkcji mleka niezawierającego laktozy i cholesterolu, przekonuje, że przyszłość należy do tego typu rozwiązań.

- Rolnictwo organiczne nie sprosta naszym oczekiwaniom - już wkrótce będziemy musieli wyżywić 9 miliardów ludzi - tradycyjne rolnictwo zużywa zbyt dużo zasobów - energii, wody - trudno także utrzymać dobrą jakość mięsa, mleka czy jaj pochodzących z masowych ferm - wyjaśnia Gandhi. 
  
W debacie ekspertów pojawiły się także przykłady firm, które pracują nad nowymi metodami pozyskiwania mięsa. Start-up Modern Meadow wyprodukował mięso, wykorzystując kontrolowany rozrost komórek mięśniowych. Firma Impossible opracowała metodę otrzymywania syntetycznej wołowiny. Hampton Creek, dzięki rozległym badaniom genetycznym, odnalazła w roślinach proteiny odpowiadające tym, które zawiera jajo kurze - pozwoliło to opracować żywność, która na poziomie molekularnym odpowiada jaju.

Pytani o zagrożenia wynikające z takich modeli pozyskiwania żywności, paneliści przyznali, że na bieżąco informują oni odpowiednie władze o swoich działaniach i kierunkach ich rozwoju, dbając także o skuteczne zabezpieczenie środowiska laboratoryjnego.

- Nie możemy wprowadzić na rynek naszych produktów bez wielu certyfikatów - Muufri musi udowodnić, że nasze mleko na poziomie molekularnym odpowiada mleku krowiemu - dodaje Gandhi, CEO firmy.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,49

  • Śr

    2,58

  • Min

    1,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9380

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 551164

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.