3 tys. zł kary dla sieci handlowej za sprzedaż zafałszowanych jaj

Autor: www.dlahandlu.pl 8 grudnia 2014 14:37

Inspekcja Handlowa w Łodzi nałożyła na sieć Carrefour karę w wysokości 3 tys. Hipermarket sieci w Radomsku miał w ofercie 320 sztuk jaj klasy A w cenie 2 ,99 zł za opakowanie oznakowane klasą wagową „L - DUŻE ”. Jaja wyprodukowała Ferma Drobiu „MIZGIER”. Podczas ważenia okazało się, że około 100 jaj (29,4%) miało masę od 53,2g do 62,8g, a więc niższą od zadeklarowanej klasy wagowej L (73 g > masa ≥ 63 g).

- W odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne jako przyczynę niedowagi jaj producent wskazał naturalny proces utraty ich masy na skutek starzenia się . Jednocześnie poinformował, że celem wyeliminowania niezgodności przeprowadzono pozaplanową kontrolę kalibracji urządzeń wagowych oraz zwielokrotniono kontrolę wewnątrzprodukcyjne - czytamy w decyzji inspekcji.

- Łódzki Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej stwierdził, że naturalny proces starzenia jaj został już uwzględniony w przepisie art. 27 rozporządzenia 589/2008 , gdyż procedury kontroli zawarte w tym rozporządzeniu (w szczególności art. 24 i 27 ) nie przewidują dodatkowych tolerancji z tytułu wieku jaj w przypadku sprawdzenia rzetelności klasyfikacji wagowej jaj , zaś producent ma obowiązek sklasyfikowania jaj do określonych w tym przepisie czterech klas wagowych w taki sposób, by nie przekroczyć tolerowanych odchyleń w całym okresie ich minimalnej trwałośc - podano.

Inspektor Inspekcji Handlowej wydał decyzję o wymierzeniu przedsiębiorcy kary pieniężnej. Ustalając jej wysokość wziął pod uwagę m.in.:

- wysoki stopień szkodliwości czynu polegającego na wprowadzeniu do obrotu jaj zafałszowanych, gdyż w rażący sposób zostały naruszone interesy konsumentów - prawie pięciokrotnie została przekrocz ona dopuszczona przepisami tolerancja w zakresie masy jednostkowej. Oznaczenie produktów nieprawidłową – fałszywą informacją o klasie wagowej wprowadzało konsumentów w błąd , ponieważ nie otrzymywali oni produktu o cechach opisanych na opakowaniu . Ponadto należy tu zauważyć, że jaja o wyższej klasie wagowej sprzedawane są konsumentom po wyższych cenach (k las a L jest droższa od klasy M).

- wysoki stopień zawinienia , gdyż strona, jako podmiot o silnej pozycji na rynku spożywczym prowadząc a sieć super i hipermarketów na terenie kraju powinna dołożyć wszelkich starań, by zapewnić zgodność żywności z wymogami prawa żywnościowego właściwymi dla jej działalności i kontrolować przestrzeganie tych wymogów, aby do obrotu nie trafiały zafałszowane środki spożywcze.

Podobał się artykuł? Podziel się!
KOMENTARZE  
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,49

  • Śr

    2,63

  • Min

    1,85

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8644

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563358

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.